Sådan kan du bevæge dig mere i hverdagen

Forfatter: Fysioterapeut, Lotte Paarup
Dato: 31. august 2009

Har du stillesidende arbejde, kan det være svært at gå 10.000 skridt om dagen. Heldigvis, skal der ikke ret meget til for at ændre de daglige rutiner, så du kan hente ekstra skridt, mere bevægelse, og dermed holde dit samlede aktivitetsniveau tilstrækkeligt højt til at opnå forbedring. Blot ved et par små ændringer, kan der hurtigt snige sig mere bevægelse ind i din hverdag

Sundhedsguiden.dk - Sådan bevæger du dig mere i hverdagen | 10000, skridt, bevægelse, aktivitetsniveau, ændre, rutiner
Blot ved et par små ændringer,
kan der hurtigt snige sig mere
bevægelse ind i din hverdag

Har du stillesidende arbejde, kan det være svært at gå 10.000 skridt om dagen. Heldigvis, skal der ikke ret meget til for at ændre de daglige rutiner, så du kan hente ekstra skridt, mere bevægelse, og dermed holde dit samlede aktivitetsniveau tilstrækkeligt højt til at opnå forbedring. Blot ved et par små ændringer, kan der hurtigt snige sig mere bevægelse ind i din hverdag.
 

Parker længst væk fra Supermarkedet

Eksperimenter med hvor meget ekstra det giver ved at parkere på pladserne længst væk fra supermarkedet.

Læs også: 10.000 skridt om dagen, så er du godt på vej
 

Gå til bageren i stedet for at tage bilen

Det tæller meget mere end du regner med.
 

Tag trappen

Trapper tæller rigtig godt i regnskabet, så selvom det er fristende at snuppe elevatoren, skulle du i stedet prøve at tage trapperne.

Læs også: Motion er din egen humør medicin
 

Bevæg dig, når du venter på bus og tog

Gør det også til en vane at gå rundt i stedet for blot at stå og vente, når du venter på bussen og toget. På den måde bliver en forsinkelse en motionsmulighed i stedet for et irritationsmoment.
 

Leg med børnene

Undervurder ikke legen med dit barn, det at tumle rund med børn giver hurtigt mange ekstra skridt, for slet ikke at tale om alt det sjov og nærvær du samtidig oplever med dit barn.
 

Gå hen til dine kollegaer i stedet for at ringe

Prøv en dag på jobbet at gå til dine kolleger og overlevere en besked i stedet for at benytte e-mail eller telefon. Du vil se på tælle-regnskabet, at det kan betale sig.

Læs også: Stress og motion, find balancen
 

Lav konkurrencer om hvem der går mest

Lav små konkurrencer imellem familiemedlemmer, skoleklasserne, på jobbet osv. - kan børnehaveklasserne måske slå 9. klasserne her?
 

Brug skridttælleren til børnene i skolen.

Matematiktimerne og lektierne er en oplagt mulighed. Glem heller ikke idrætstimerne, hvor tælleren direkte kan bruges til at sætte fokus på bevægelse.
 

Gå en tur med naboen

Rigtig mange mennesker kan ikke tage sig sammen til den ekstra gåtur hver dag, som betyder, at tælle-regnskabet kommer op. Det er her, at dine naboer kommer ind i billedet. De kan helt sikkert heller ikke tage sig sammen. Lav aftaler om at gå sammen – det fremmer også naboskabet. Desuden kan en gåtur give fred og ro, en god kontrast til den ellers så ofte stressende hverdag.

 Læs også: 13 gode hjemmeøvelser