Skift arbejdsstilling ofte

Skift arbejdsstilling ofte

Det er faktisk sådan, at allerede efter 20 minutter i samme stilling, vil muskler og bindevæv tilpasse sig og tage form efter den stilling. Det er derfor ualmindeligt vigtigt, at vi skifter arbejdsstillinger så ofte som muligt i løbet af dagen

Øvelse for kropsholdning:

Sæt dig på en stol, og indtag den dårlige holdning ved at falde sammen i ryggen.

  • Bliv siddende og ræk opefter med den ene arm. Mærk hvor langt du kan række, og hvordan det føles i skulderen.

  • Bliv stadig siddende og drej nu hovedet til den ene side. Mærk hvordan det føles i nakken, og hvor langt du kan se til siden.

  • Ret dig så op i den gode holdning, og gør præcis de samme ting. Føles det anderledes? Hvor langt kan du række og se?

Øvelsen giver dig et par eksempler på, hvordan kroppen fungerer i dårlig kontra god holdning. Du skulle gerne opleve at, når du er i den gode holdning, så har du større bevægelighed i både nakke og skuldre, og det føles langt mere behageligt.


Låst kropsholdning giver myoser

Når kropsholdningen er forandret, vil musklerne helt af sig selv ændre sin udgangslængde – nogle muskler bliver korte og andre lange – nogle muskler bliver stærke og andre svage. Det resulterer i, at nogle muskler altid er på overarbejde, hvilket giver myoser og mange andre fysiske skavanker.

Få gang i blodcirkulationen

Og kroppen er skabt til at være i alle stillinger, bare ikke i for lang tid ad gangen. Også blodcirkulationen går i stå, når der mangler bevægelse. Blodcirkulationen er en vigtig del af at skabe et godt miljø for kroppens celler, herunder muskler og bindevæv.

Læs mere om hvordan du skaber balance her