En sund vejrtrækning skaber fysisk balance

Forfatter: Fysioterapeut, Lotte Paarup
Dato: 23. april 2010, revideret 4. September 2012
Kilde: <a href="http://www.lottepaarup.dk" class="Autolinking" target="_blank">www.lottepaarup.dk</a>&nbsp;<a href="http://www.denintelligentekrop.dk" class="Autolinking" target="_blank">www.denintelligentekrop.dk</a>

Blandt et utal af kraftfulde effekter via åndedrættet er der et direkte link imellem åndedrættet og det beroligende nervesystem. Du skal først og fremmest lære dig selv at lave dybe vejrtrækninger, hvor du mærker, at maven løfter sig ud på en indånding og sænker sig på en udånding.


Vi tænker sjældent over vores
vejrtrækning, men den har stor
betydning

Blandt et utal af kraftfulde effekter via åndedrættet er der et direkte link imellem åndedrættet og det beroligende nervesystem. Du skal først og fremmest lære dig selv at lave dybe vejrtrækninger, hvor du mærker, at maven løfter sig ud på en indånding og sænker sig på en udånding.
 

Øvelse for åndedrættet:

Normalt har vi 12-15 vejrtrækninger per minut i hvile. Flere vejrtrækninger betyder måske, at den balance, der er imellem ilt og kuldioxid i lungerne, er forstyrret. Hermed stresses din krop unødigt. Du kan altså aflæse dit akutte stressniveau ved at registrere antallet af vejrtrækninger, og sammenligne med dit normale niveau. Målet er færrest antal vejrtrækninger i minuttet.
  • Sæt dig behageligt tilbage på stolen og bed en kollega tage tid.
  • Du skal tælle antallet af dine vejrtrækninger på 60 sekunder. Du må IKKE ændre dit åndedræt, bare træk vejret som du plejer. Husk hvor mange vejrtrækninger du har på de 60 sekunder.
  • Tag derefter 10 dybe vejrtrækninger, hvor du virkelig fokuserer på at trække vejret dybt ned i maven– og træk vejret gennem næsen (mest beroligende).
  • Du skal igen tælle antallet af vejrtrækninger i samme tidsrum som før. Bed igen din kollega om at tage tid
Hvor mange fik du nu? Hvis øvelsen udføres korrekt, vil de fleste opleve, at antallet af vejetrækninger på et minut falder.
 

En sund vejrtrækning skaber balance

Rolig musik, dæmpet belysning, et varmt bad og andre afstressende aktiviteter er også med til at skabe balance imellem den opbyggende og nedbrydende del af nervesystemet.
Ved på denne måde at hjælpe kroppen i en større fysisk balance, vil du igen blive i stand til at kunne udføre mere fysisk krævende aktiviteter, uden at det får en negativ indvirkning på kroppen. De fysisk krævende aktiviteter er stadigvæk vigtige for din sundhed samt forebyggelse af diverse sygdomme.

Læs mere om hvordan du skaber balance her