JS er her:
 
 
Annoncering
Kontakt
Om Sundhedsguiden
Temaer
Symptomguiden
Test dig selv
Alle Nyheder
Find Behandler

En sund vejrtrækning skaber fysisk balance

Forfatter:Fysioterapeut, Lotte Paarup
Kilde:www.lottepaarup.dk www.denintelligentekrop.dk
Dato:23. april 2010

   
 Blandt et utal af kraftfulde effekter via åndedrættet er der et direkte link imellem åndedrættet og det beroligende nervesystem. Du skal først og fremmest lære dig selv at lave dybe vejrtrækninger, hvor du mærker, at maven løfter sig ud på en indånding og sænker sig på en udånding.
  Mest læste artikel
 
  


Vi tænker sjældent over vores
vejrtrækning, men den har stor
betydning

Blandt et utal af kraftfulde effekter via åndedrættet er der et direkte link imellem åndedrættet og det beroligende nervesystem. Du skal først og fremmest lære dig selv at lave dybe vejrtrækninger, hvor du mærker, at maven løfter sig ud på en indånding og sænker sig på en udånding.
 

Øvelse for åndedrættet:

Normalt har vi 12-15 vejrtrækninger per minut i hvile. Flere vejrtrækninger betyder måske, at den balance, der er imellem ilt og kuldioxid i lungerne, er forstyrret. Hermed stresses din krop unødigt. Du kan altså aflæse dit akutte stressniveau ved at registrere antallet af vejrtrækninger, og sammenligne med dit normale niveau. Målet er færrest antal vejrtrækninger i minuttet.
  • Sæt dig behageligt tilbage på stolen og bed en kollega tage tid.
  • Du skal tælle antallet af dine vejrtrækninger på 60 sekunder. Du må IKKE ændre dit åndedræt, bare træk vejret som du plejer. Husk hvor mange vejrtrækninger du har på de 60 sekunder.
  • Tag derefter 10 dybe vejrtrækninger, hvor du virkelig fokuserer på at trække vejret dybt ned i maven– og træk vejret gennem næsen (mest beroligende).
  • Du skal igen tælle antallet af vejrtrækninger i samme tidsrum som før. Bed igen din kollega om at tage tid
Hvor mange fik du nu? Hvis øvelsen udføres korrekt, vil de fleste opleve, at antallet af vejetrækninger på et minut falder.
 

En sund vejrtrækning skaber balance

Rolig musik, dæmpet belysning, et varmt bad og andre afstressende aktiviteter er også med til at skabe balance imellem den opbyggende og nedbrydende del af nervesystemet.
Ved på denne måde at hjælpe kroppen i en større fysisk balance, vil du igen blive i stand til at kunne udføre mere fysisk krævende aktiviteter, uden at det får en negativ indvirkning på kroppen. De fysisk krævende aktiviteter er stadigvæk vigtige for din sundhed samt forebyggelse af diverse sygdomme.

Læs mere om hvordan du skaber balance her
 
 
 
Søg efter behandler indenfor motion på i samarbejde med Sundhedsguiden.dk
Mest læste artikler:Test dig selv:

Læs også

5 gode rygøvelser
Gå eller løb
Motion styrker immunforsvaret
Sportsskader
10.000 skridt om dagen - så er du godt på vej...
Bækkenbunden - bundproppen i kropsstammen
Den intelligente arbejdsplads
Den intelligente krop på job
En sund vejrtrækning skaber fysisk balance
Form din krop - fordel dine kilo bedre
Hvad ved vi om trænings indvirkning på problemer med ryggen
Hvordan træner jeg bedst min ryg
Motionsguide
Motion er din egen humørmedicin
Om motion og forskellige motionsformer
Sjov og effektiv træning i vand
Skift arbejdsstilling ofte
Stress og motion – find balancen
Sådan kan du bevæge dig mere i hverdagen
Vintermotion
øvelser for fingerne
øvelser for håndleddet
Kom i form
Motion på recept - Motionsmanualen

Dagens nyhed

Stimulerende arbejde holder din hjerne i form

Læs her 

Symptom tjekker
Prøv vores symptomguide og få et forslag til en diagnose.                               Læs her 

Tjek din risiko for at få helvedesild
Har du haft skoldkopper, så har du også risiko for at blive ramt af den meget smertefulde lidelse helvedesild som rammer op mod 25% af befolkningen. – Læs om lidelsen og test din risiko her.

Temaer


Astma

 
 
Oplysninger på Sundhedsguiden må ikke erstatte kompetent og professionel rådgivning af egen læge eller behandler.
Diagnostisering og fastlæggelse af behandling må ikke foretages udelukkende udfra oplysninger på dette site. 
Læs Sundhedsguidens Mission og Forbehold -  Hjem -  Kontakt   

 
© Copyright 1999 - 2014 - www.sundhedsguiden.dk

SignUp PopUp