Udstrækning

Kilde: www.polar-danmark.dk
Dato: 18. januar 2006
http://sundhedsguiden.dk/media/101/SG/images_newSG/loebetraening/loebetraening_udstraekning.jpg

Uden ordentlig udstrækning vil dine bevægelses- muligheder blive begrænsede, og det vil få negativ indflydelse på din træning fremover. Stræk først ud efter opvarmningen, når dine muskler ikke længere er så usmidige, og igen efter træningen. At strække ud i fem minutter efter opvarmningen vil forbedre din træning og hjælpe med at forebygge skader.

Stræk altid ud, når du træner!
Stræk altid ud, når du træner!

Uden ordentlig udstrækning vil dine bevægelses- muligheder blive begrænsede, og det vil få negativ indflydelse på din træning fremover.
 
Stræk først ud efter opvarmningen, når dine muskler ikke længere er så usmidige, og igen efter træningen. At strække ud i fem minutter efter opvarmningen vil forbedre din træning og hjælpe med at forebygge skader.
 

Hvorfor strække ud?

Fordi gentagne øvelser mindsker musklernes fleksibilitet. Ligeledes mister væv som muskler og hud elasticiteten med alderen. Hvis du øger træningsintensiteten eller længden af dine træningsrunder, bliver det derfor endnu mere vigtigt at bibeholde smidigheden i dine underben, lår, baller og ryg.

Uden ordentlig udstrækning vil dine bevægelsesmuligheder blive begrænsede, og det vil få negativ indflydelse på din løbe- og svømmeteknik. Eksempelvis vil stivhed i den øvre del af skulderen reducere effektiviteten af dine svømmetag og gøre dig langsommere. Og stivhed i lårmusklerne kan mindske skridtlængden ved løb, og tvinge dig til at bruge mere energi for at nå samme resultat.

Der er udstrækningsteknikker for næsten alle de store muskelgrupper. Hvis du ikke kender de forskellige teknikker, så konsulter en sportsfysioterapeut eller træner for at få gode råd. Nedenfor nogle tips, der kan hjælpe dig med at strække rigtigt ud uanset hvilken teknik du benytter dig af.
 

Udstrækningstips

  • Stræk aldrig kolde muskler. Sørg for at varme musklerne op før du strækker.
     
  • Hold hvert stræk i 30-60 sekunder for at give musklerne tid til at vænne sig til strækket.
     
  • Stræk aldrig hurtigt og pludseligt, og tving ikke en muskel ud i en position hvor det begynder at gøre ondt.
     
  • Slap af og træk vejret dybt og langsomt, mens du holder strækket.
     
  • Hvis du strækker arme, ben eller siden, så husk at strække begge sider.