Opvarmning og nedkøling

Kilde: www.polar-danmark.dk
Dato: 18. januar 2006
http://sundhedsguiden.dk/media/101/SG/images_newSG/loebetraening/loebetraening_opvarmning_nedkoeling.jpg

Her finder du informationer og øvelser til opvarmning og nedkøling. -

Hvorfor er opvarmnings- og nedkølingsperioden ved træning så vigtig

Opvarmning og nedkøling før og efter træning er vigtig for at undgå skader.
Opvarmning og nedkøling før
og efter træning er vigtig for at
undgå skader.

Præcis som en diesel-bil på en kold vintermorgen er vores kroppe nødt til at begynde med en langsom "opvarmnings-periode", før vi kan øge hastigheden til den ønskede fart.

Denne vigtige periode sikrer, at der ledes blod fra organerne ud i musklerne, så de får ilt og energi nok til at gennemføre træningen. Blodet bevæger sig også ud til huden, hvor den ekstra varme, der er opstået, udskilles og får kroppen til at svede.

I slutningen af træningen hjælper nedkølingsperioden kroppen med at udskille bl.a. mælkesyre fra musklerne. Det sikrer også, at hjerterytmen og blodgennemstrømningen i kroppen finder sit normale leje.
 

Eksempler på opvarmning

  • Løb: Gå hurtigt de første 10 minutter og øg efterhånden farten til et langsomt, behageligt løb.
  • Cykling: Kør stille og roligt i laveste gear de første 10 minutter og øg derefter farten.
  • Svømning: Svøm let de første 10 minutter med varierende svømmetag, og øv dig desuden i   forskellige teknikker.