Fødevarer og energiindhold

http://sundhedsguiden.dk/media/101/SG/images_newSG/Sundhedsguiden_standart.jpg

Fødevarer og energiindhold


En af årsager til at forvirringen omkring varedeklarationer på diverse fødevareprodukter der udbydes, er blandt andet, anvendelsen af både kJ og kalorier, her handler det blot om at vælge og holde sig til en af betegnelserne.

Det er en mulighed at gennemskue hvordan man undgår at få for meget fedt, ved at vælge fedtfattige produkter, men en fedtenergiprocent er stort set umulig at regne ud i hovedet.

En måde er at være opmærksom på at fedtindholdet pr. 100g., i det eller de produkter man køber, ikke er for højt, og dermed sikre at fedtindholdet i den samlede kost holder sig på et lavt niveau.

En anden måde er, at rette sin opmærksomhed mod kJ/energiindhold pr. 100g og naturligvis også stadig fedtindholdet pr. 100g.
Dette kræver et lidt større kendskab til hvad ens daglige indtag må være, men det er på denne måde til gengæld nemmere at få et overblik over, om man indtager flere kJ end man må.
Netop et højt kJ indtag hænger ofte sammen med en for fedtholdig kost, da fedt indeholder dobbelt så meget energi som kulhydrat eller protein.

Det er som nævnt vigtigt, at finde ud af hvor mange kJ man dagligt ca. må indtage, hvilket afhænger af alder, køn, vægt, og aktivitetsniveau.
Se skema her
Hvis man for eksempel som kvinde i alderen 19-30 år, vejer 63 og har et lavt fysisk aktivitetsniveau, må man indtage fra 8200 til 10.200kJ dagligt. (8.2 MJ-10.2MJ)
 
En müsli kan eksempelvis indeholde et højt kJ tal:
Belsø’s original morgenknas indeholder 1860 kJ pr. 100g.

Et morgenmåltid der indeholder 100g müsli, blandet med 2dl letmælk (190kJ pr. 100g), vil derfor nå op på et højt kJ indtag på 1860 + 380 = 2240kJ.
Det vil sige, at hvis du må indtage 8200kJ dagligt, har du kun knap 6000 kJ, der skal fordeles over resten af dagen.

Det er derfor vigtigt at have et kendskab til eller oversigt over, hvor højt kJ tal de enkelte fødevarer indeholder, da det gør det lettere at sammensætte et måltid, som man ønsker det. Men husk:

  • at du ikke altid anvender 100g af en vare, hvilket kræver en omregning for at nå det rette kJ tal. (Hvis man eksempelvis kun indtager 75g müsli er kJ indtaget på 1395 )
  • at selvom man udarbejder kosten efter kJ tal, er det ikke ensbetydende med at vi optager den energi der er opgivet på emballagen, dette på grund af at målingerne pr. 100g ikke tager hensyn til forarbejdning af fødevarerne og hvad der sker i kroppen når vi spiser dem. (Dette bør dog ikke være en årsag til at undlade at gøre et forsøg, da det er en god måde at skabe et overblik over hvordan man opnår et ernæringsrigtigt måltid).

 

Denne tekst er offentliggjort Januar 2005