JS er her:
 
 
Annoncering
Kontakt
Om Sundhedsguiden
Temaer
Symptomguiden
Test dig selv
Alle Nyheder
Find Behandler

Ældre og underernæring

Forfatter:Cand.scient i Human Ernæring, Mette Toft
Dato:25. januar 2012

   
 Når kroppen bliver ældre, sker der mange fysiologiske forandringer. Blandt andet svinder den fedtfrie kropsdel, hvilket vil sige, at muskel-, organ- og knoglemasse bliver mindre. Dermed falder kroppens energibehov også, og ældre spiser derfor generelt mindre end yngre voksne.Behovet for de fleste næringsstoffer falder imidlertid ikke væsentligt med alderen.
  Mest læste artikel
 
  
Når kroppen bliver ældre, sker der mange fysiologiske forandringer. Blandt andet svinder den fedtfrie kropsdel, hvilket vil sige, at muskel-, organ- og knoglemasse bliver mindre. Dermed falder kroppens energibehov også, og ældre spiser derfor generelt mindre end yngre voksne.Behovet for de fleste næringsstoffer falder imidlertid ikke væsentligt med alderen.
Derfor er det vigtigt, at ældre spiser en kost, hvor koncentrationen af proteiner, vitaminer, mineraler og essentielle fedtsyrer er relativt høj. Raske ældre i Danmark er generelt ikke underernærede. Men de har en lavere margin overfor mangel på forskellige næringsstoffer.

Ud over kroppens aldersbetingede fysiologiske forandringer ændres dens evne til at adaptere til nye omstændigheder. Det vil sige, at hvis kroppens ligevægt ødelægges, er det ekstremt svært at opnå den samme ligevægt igen. Sygdomsperioder, uheld, personlige sorger eller andre traumer kan alle være starten på et større vægttab. Tab af muskelmasse medfører et lavere fysisk aktivitetsniveau og dermed en endnu lavere appetit. Derved bliver det svært for kroppen at genopbygge det tabte væv.

Et eksempel på dette er aktive, raske ældre der snubler og brækker hoften og bliver indlagt på hospitalet i længere tid. De fleste svækkes og taber sig væsentligt, og mange kommer aldrig tilbage til samme funktionsniveau som før faldet, men må indstille sig på et mindre aktivt liv.

 

Underernæring

En stor del af institutionaliserede ældre er underernærede eller i risiko herfor. Undersøgelser viser, at mellem 1/3 og 2/3 af indlagte ældre på hospitaler er underernærede.

For at stabilisere og forhåbentligt bedre ernæringstilstanden må underernærede og svækkede ældre være opmærksomme på at indtage tilstrækkeligt af essentielle næringsstoffer. Fødeemner som fede fisk, kød og æg bør opprioriteres, da de har et højt indhold af bl.a. proteiner, jern og calcium. Grøntsager, som indeholder mange vitaminer og mineraler, bør ligeledes have en væsentlig plads i kosten.
For svækkede ældre med lav appetit kan det være umuligt at få opfyldt sine næringsbehov gennem kosten, fordi den samlede mængde mad, der spises, er for lav til at tilføre kroppen nok næringsstoffer. Dette gælder især i en rekonvalescens periode. Derfor kan det i visse tilfælde være nødvendigt med kosttilskud. Dette kan enten være i form af ekstra olie, fløde og smør i maden eller deciderede kosttilskudsprodukter.

Ved at tilføre kosten ekstra fedtstoffer øges det samlede energiindtag gennem stort set den samme mængde mad, men mængden af proteiner, vitaminer og mineraler øges ikke. Det stiller derfor større krav til den øvrige kost om et højt indhold af disse næringsstoffer. Desuden bør der suppleres med en vitaminpille, hvilket i øvrigt altid er en god ide hos småtspisende.

Det kan være svært for småtspisende ældre at ændre på de kostvaner, de har haft gennem et helt liv. Derfor kan en ændring af kosten for at øge indholdet af næringsstoffer resultere i, at der i sidste ende bliver spist mindre af den, og indtaget derfor alligevel ikke øges.

Der findes flere forskellige kosttilskud, enten i form af færdigdrikke eller pulver. Blandt de forskellige kosttilskudsprodukter er der som noget nyt kommet et smagsløst energi- og proteintilskud, Adosan. Foruden protein indeholder Adosan også fibre, som hjælper med at holde maven i gang. Det unikke ved pulveret er, at det kan røres op i den mad, der spises normalt. På denne måde skal den ældre ikke ændre på kostvanerne, men får alligevel tilført ekstra energi og protein. Igen skal der suppleres med en vitaminpille.

Adosan kan købes på apoteker, i Matas og i helsekostforretninger. På apotekerne kan man desuden købe andre former for kosttilskud.
Ud over en øget energitæthed i kosten, er fysisk aktivitet nødvendigt for at opbygge muskelmassen. Det kan være svært at cykle eller gå lange ture, hvis man har nedsat funktionsdygtighed, men selv småture i hjemmet eller bevægelse i et svømmebassin kan styrke musklerne.

 

Forebyggelse mod underernæring

Det er vigtigt, at ældre og især tynde ældre tænker på at styrke deres krop. For at være mere modstandsdygtig hvis et uheld skulle ske, må kroppens muskler være stærke og næringsstofstatus være i orden.

Regelmæssig motion styrker først og fremmest kroppens muskler. Derved bliver kroppen stærkere, og det kan nedsætte risikoen for at falde. Kroppens metaboliske aktivitet opretholdes også, og appetitten øges. Yderligere nedsætter regelmæssig motion risikoen for at udvikle diabetes og hjertekarsygdomme. Motionen hos ældre behøver ikke være hård fysisk træning, men jo mere kroppen bliver brugt, jo stærkere bliver den.

En sund og varieret kost sikrer, at kroppen opretholdes. Med en alsidig dansk kost vil det næppe være et problem at få opfyldt behovet for vitaminer, mineraler og proteiner. Et højt indtag af calcium og vitamin D menes at kunne mindske risikoen for knogleskørhed, mens fibre og antioxidanter i form af frugt og grønt formodentlig har en effekt mod udvikling af hjertekarsygdomme og visse former for kræft.

Rygning, et overforbrug af alkohol og stress er nogle af de faktorer som slider væsentligt på kroppen, og som direkte kan være årsag til udvikling af visse sygdomme. Et sundt og aktivt liv er nok den bedste investering i en god og aktiv alderdom.
 
 
 
Søg efter behandler indenfor kost og ernæring på i samarbejde med Sundhedsguiden.dk
Mest læste artikler:Test dig selv:

Læs også

Du kan blive smittet af andres spisevaner
Hvordan spiser vi danskere i forhold til kostrådene?
Raps- og olivenolie er de sundeste
Så let får du seks om dagen
Vi spiser ikke så sundt, som vi tror
Kunstige sødestoffer giver ikke kræft
ældre og underernæring
De sunde sukkerstoffer
Fastfood og sundhed
Fødevarer og energiindhold
Fødevarer og migræne
Fuldkornslogoet - Vælg fuldkorn først
Gode kostråd til en sundere livsstil
Hjælp dig selv - det hjælper
Kosttilskud og statscensur
Lightprodukter - et sundere valg?
Mange årsager til depression
Nøglehullet - et mærke på sunde madvarer
Proteintilskud - er det nødvendigt?
Spis din vintertræthed væk med et stabilt blodsukker
Tarmbesvær og valnødekstrakt
Vitaminer - har vi brug for dem?
Kostråd i forbindelse med prostataforstørrelse

Dagens nyhed

Stimulerende arbejde holder din hjerne i form

Læs her 

Symptom tjekker
Prøv vores symptomguide og få et forslag til en diagnose.                               Læs her 

Tjek din risiko for at få helvedesild
Har du haft skoldkopper, så har du også risiko for at blive ramt af den meget smertefulde lidelse helvedesild som rammer op mod 25% af befolkningen. – Læs om lidelsen og test din risiko her.

Temaer


Astma

 
 
Oplysninger på Sundhedsguiden må ikke erstatte kompetent og professionel rådgivning af egen læge eller behandler.
Diagnostisering og fastlæggelse af behandling må ikke foretages udelukkende udfra oplysninger på dette site. 
Læs Sundhedsguidens Mission og Forbehold -  Hjem -  Kontakt   

 
© Copyright 1999 - 2014 - www.sundhedsguiden.dk

SignUp PopUp