Vegetarkost

Dato: 27. januar 2005, revideret 21. april 2009
http://sundhedsguiden.dk/media/101/SG/images_newSG/kost_ernaering/kost_ernaering-sund_fornuft.jpg

Når mennesker ikke spiser kød,betegnes man som enten vegetar eller veganer.Man kan sagtens som vegetar/veganer sammensætte en kost, der opfylder behovet for de nødvendige næringsstoffer. Men denne form for mad er ikke nødvendigvis sund mad, man bør også her, spare på fedt, sukker og spise varieret.

Vegetarer spiser ikke kød, fjerkræ, fisk og havdyr.
Vegetarer spiser ikke kød,
fjerkræ, fisk og havdyr.

Når menneskerikke spiser kød,betegnes man som enten vegetar eller veganer.Man kan sagtens som vegetar/veganer sammensætte en kost, der opfylder behovet for de nødvendige næringsstoffer. Men denne form for mad er ikke nødvendigvis sund mad, man bør også her, spare på Fedt, sukker og spise varieret.
  • Vegetarer spiser ikke kød, fjerkræ, fisk, havdyr. Det er meget almindeligt at vegetarer spiser både æg og mælkeprodukter.
  • Veganere spiser derimod hverken kød, æg eller mælkeprodukter.
 

Protein

Det er ikke vanskeligt at få dækket sit behov for protein, selvom man er vegetar. Vegetarer spiser typisk flere grøntsager, frugter, nødder, bønner, ærter og kornprodukter end gennemsnitsdanskeren.
Kosten indeholder dog ofte mindre protein og protein af dårligere kvalitet end på en almindelig kost, der indeholder kød.

Proteiner er opbygget af aminosyrer og sammensætningen af aminosyrer i animalske produkter ligner mere den, vores krop har behov for, end aminosyresammensætningen i vegetabilske fødevarer gør. Men den samlede proteinkvalitet fra plantefødevarerne er omtrent lige så god som proteinerne fra de animalske fødevarer, forudsat at man spiser flere forskellige vegetabilske fødevarer i dagens løb.
 

Kulhydrat

Kulhydrater er der naturligt mere af i en vegetarisk kost end i en ikke-vegetarisk, det anbefales generelt, at man spiser flere kostfibre (svarende til 25-35 gram pr. dag) og andre komplekse kulhydrater (stivelse).
 

Fedt

Fedt findes i både animalske og vegetabilske produkter, hvor de animalske produkter generelt indeholder mere mættet Fedt, end vegetabilske.

Men vegetarer skal stadig være opmærksomme på at fedtindtaget ikke overstiger de anbefalede max. 30, da vegetarer bør følge samme anbefalinger, som andre på en normal kost.