JS er her:
 
Annoncering
Kontakt
Om Sundhedsguiden
Temaer
Symptomguiden
Test dig selv
Alle Nyheder
Find Behandler

Kulhydrater

Forfatter:Ernæring & Sundhedsskribent,, Line Hesselvig Mortensen
Dato:23. oktober 2009

   
 Sundhedsguiden.dk - Kulhydrater | kost, energi, kostindtag, groveKulhydrat er den del af kosten, der bør bidrage med mest energi, men vælg dem med omhu, altså i så grove former som muligt! Kulhydrater bør udgøre 55-60% af dit daglige kostindtag.
  Mest læste artikel
 
  

Sundhedsguiden.dk - Kulhydrater | kost, energi, kostindtag, grove
Vælg kulhydrater i deres grove
form

Kulhydrat er den del af kosten, der bør bidrage med mest energi, men vælg dem med omhu, altså i så grove former som muligt! Kulhydrater bør udgøre 55-60% af dit daglige kostindtag.
 

Her finder du de vigtigste kulhydrater

Kulhydrater er en af de største leverandører af energi til vores kost. 1g kulhydrat giver 17kJ.
De vigtigste kulhydrater i kosten findes i form af:
  • Stivelse
  • Kostfibre (groft brød, frugt og grønt)
  • Sukkerarter
 

Kulhydrater bliver til glukose

Disse kulhydratformer nedbrydes i mave-tarmsystemet til glukose. Glukosen optages i blodet, hvorefter den:
  • Føres til musklerne, og forbrændes til energi og varme
  • Holder blodsukkeret stabilt
  • Omdannes til glykogen, der lagres i lever og muskler
Under fysisk aktivitet omdannes glykogenet igen til glukose, der giver musklerne energi til at arbejde med. Glykogenet i musklerne er den bedste tilgængelige form for brændstof.
 

Kulhydrater omdannes kun i ringe grad til fedt

På en normal kost kan mennesket kun i ringe grad omdanne kulhydrat til fedt, idet de enzymer der medvirker i omdannelses processen har meget ringe aktivitet.

En kur med meget få kulhydrater giver hurtigt et højt vægttab, men varer ikke længe, da det er vand der tabes. Årsagen er, at en sådan kur får kroppen til at tømme sine glykogen lagre, der binder en del vand.
 

Daglige anbefalinger af kulhydrater

Kulhydrater bør udgøre 55-60% af det daglige indtag
- max 10% fra industrielt fremstillet sukker
- ca. 40-50% fra komplekse kulhydrater.

En høj andel af komplekse kulhydrater, forbedrer den fysiske præstationsevne, mindsker risikoen for overvægt og sikrer en høj andel kostfibre i kosten.
 

Så mange kulhydrater bør mænd og kvinder spise

Angivet i tal anbefales det at mænd dagligt indtager ca.350-400g og kvinder ca. 250-300g.
(250g svarer til 12 skiver rugbrød, dette er blot et eksempel på hvor meget på hvor meget 250g kulhydrat svarer til, indtaget skal naturligvis forekomme i mere varieret form).

De anbefalede indtag er afhængig alder, køn og aktivitets niveau. Trænede personer anbefales et dagligt indtag på 8g pr. kg. kropsvægt, pr. dag (70 kg ca. 560g).
 

Hvad er komplekse kulhydrater?

Udtrykket for hvor hurtigt kulhydraterne optages i blodet kaldes Glycæmisk Index (GI).

Komplekse kulhydrater med lavt GI tager lang tid for kroppen at nedbryde, hvilket er medvirkende til at sikre et stabilt blodglukose niveau.

Komplekse kulhydrater er stivelse. De kulhydrater der tilfører kroppen vitaminer, mineraler, kostfibre og stivelse, er fødevarer såsom;
  • groft brød
  • rugbrød
  • fiberbrød
  • grønsager
  • frugt
  • bælgfrugteri form af både friske og tørrede (bønner, kikærter og linser)
  • kartofler
  • pasta
  • ris(pasta og ris bør dog indtages i grovest mulige form, så som brune ris og fuldkornspasta)
Kostfibrene er ufordøjelige, men de er vigtige, da de får maden til at fylde mere, så man føler sig mæt. Derudover har de betydning for optagelse af næringsstofferne i mave og tarm.
 

Du bør undgå kulhydrater herfra:

  • hvidt brød
  • for meget sukker
  • sodavand
  • læskedrikke.
Et højt indtag af industrielt fremstillet sukker giver en lav næringstæthed, hvilket forklarer hvorfor højst 10% af kosten bør indeholde raffinerede sukkerarter.
 
 
 
Søg efter behandler indenfor kost og ernæring på i samarbejde med Sundhedsguiden.dk
Mest læste artikler:Test dig selv:

Læs også

BMI - Test dig selv
De 10 nye kostråd
Fedt
Fejlernæring
Følg de officielle kostråd - de virker
Fuldkorn
Kolesterol
Kostfibre er vigtige for din sundhed
Kulhydrat
Næringsbehov
Protein
Stofskifte og fysisk aktivitet
Udregning af energifordeling.
Væskebalance
Vegetarkost

Dagens nyhed

Sorg kan have en konsekvens for immunforsvaret hos ældre.

 

 

Læs her 


Symptom tjekker
Prøv vores symptomguide og få et forslag til en diagnose.

Læs her 

Temaer


Astma
 
Oplysninger på Sundhedsguiden må ikke erstatte kompetent og professionel rådgivning af egen læge eller behandler.
Diagnostisering og fastlæggelse af behandling må ikke foretages udelukkende udfra oplysninger på dette site. 
Læs Sundhedsguidens Mission og Forbehold -  Hjem -  Kontakt   

 
© Copyright 1999 - 2014 - www.sundhedsguiden.dk

SignUp PopUp