Fedt

http://sundhedsguiden.dk/media/101/SG/images_newSG/kost_ernaering/kost_ernaering-fedt.jpg

Fedt er energi, og kroppen har brug for fedt, men det er dog vigtigt, at du hverken får for meget eller for lidt i din kost, samt at du vælger det sunde fedt. Læs om hvor meget og hvilken fedt du bør få, kolesterol i mad, samt om fedtsyrer og glycerol.

Sundhedsguiden.dk - Fedt | energi, sunde fedt, kost, <a href=kolesterol, fedtsyrer, glycerol " border="0" height="200" width="200">
Fedt er livsvigtigt for kroppen,
men det er vigtigt at vælge det
sunde fedt

Fedt er energi, og kroppen har brug for fedt, men det er dog vigtigt, at du hverken får for meget eller for lidt i din kost, samt at du vælger det sunde fedt.
 

Fedt giver organismen energi i meget koncentreret form.

1 gr. fedt giver 38kJ og indeholder dobbelt så meget energi som kulhydrat eller protein.

Fedt lagres i fedtvævet som energireserver, virker varmeisolerende og beskytter indre organer.

Størstedelen af naturlige fedtstoffer er triglycerider som er opbygget af glycerol og fedtsyrer (90%).
 

Her finder du forskellige fedtsyrer

  • Mættede - animalske produkter, svinefedt, kød, ost, mælkeprodukter, smør, stegemargarine og palmin.
  • Enkeltumættede - olivenolie, avocado, nødder, fjerkræ, kalvekød.
  • Flerumættede - solsikke-, majs,- tidsel og andre vegetabilske olier, plantemargarine og, fed fisk og fjerkræ.
Organismen kan syntetisere mættede og enkelmættede fedtsyrer, men behovet for N-3 og N-6 flerumættede (essentielle) fedtsyrer skal tilgodeses via kosten.
 

Anbefalinger af daglig mængde fedt

Fedt bør udgøre max. 30% i den daglige kost, ud af de 30% lyder anbefalingerne på
  • max. 10% fra mættet
  • 10-15% fra enkeltumættet
  • 5-10% fra flerumættet fedt.(N-3 og N-6 fedtsyrer bør udgøre mindst 3 og højest 10 af energien)
De anbefalede 30% er forskellig fra individ til individ, men 30% bør være absolut maksimale indtag, afhængig af hvordan ens kost i øvrigt er sammensat. Kostens fedtindhold bør dog ikke være mindre end 20%, da kosten ellers kan blive for volumuniøs.
 

Mættede, enkeltumættede eller flerumættede fedtsyrer?

Fedt inddeles i mættede, enkeltumættede og flerumættede alt efter kemiske bindinger.

Årsagen til at flerumættet fedt anbefales frem for mættet fedt er, at flerumættet fedt har vist sig at have en kolesterolsænkende effekt, hvorimod mættet fedt øger kolesterolniveauet. Også enkeltumættede fedtsyrer har vist at have kolesterolsænkende effekt.
 

Kolesterol

Forandring af fedtindhold, fra sænkning af mættet fedt til øgning af umættet fedt, kan derfor være medvirkende til at sænke blodkolesterol og efterfølgende risikoen for blodprop i hjertet.

kolesterol er uopløseligt i vand, og transporteres derfor til blodet. kolesterol findes stort set bare i animalske levnedsmidler så som;
  • æg
  • kød
  • indmad
  • smør
  • fede mælkeprodukter
  • margarine
 

Fedt er også godt

Det er vigtigt for en stor del af den danske befolkning, at reducere indholdet af fedt i deres kost. Men, man skal ikke fjerne al fedt fra maden, da det også har vigtige funktioner som;
  • energileverandør
  • leverer livsvigtige fedtsyrer
  • hjælper med optagelse af fedtopløselige vitaminer (vit.A, vit.D, vit. E og vit. K)