Pas på! Julen kan ødelægge din hud

Dato: 22. december 2014
http://www.sundhedsguiden.dk/media/101/SG/tema_nysg/hudproblemer.jpg

Julen er fyldt med fristelser. Menuen står på æbleskiver, gløgg, juleand, snaps og måske en cigaret efter middagen. Til julefrokosten er vi især i fare for at indtage store mængder sukker, mættet fedt og alkohol. Men pas på! Din hud er meget følsom, og kan hurtig tage skade af den usunde livsstil. Læs guiden til en sund julehud.

Julen er fyldt med fristelser. Menuen står på æbleskiver, gløgg, juleand, snaps og måske en cigaret efter middagen. Til julefrokosten er vi især i fare for at indtage store mængder sukker, mættet fedt og alkohol. Men pas på! Din hud er meget følsom, og kan hurtig tage skade af den usunde livsstil. Læs guiden til en sund julehud.

Pas på! Julen kan ødelægge din hud

Så er det juletid, og med det følger massere af hyggelige stunder, og ikke mindst fristelser. Men de mange julegodter kan ikke kun ses på vægten. Din hud er et meget følsomt organ, og de store mængder fedt, sukker og alkohol vil hurtigt kunne ses i spejlet, i form af rynker, uren og grålig hud. Læs mere om kostens skadelige virkning, og få gode råd til hvordan du bibeholder en sund hud julen ud.
 

HUDENS OPBYGNING

Huden er kroppens største organ. Den er opbygget af et smidigt væv bestående  af aktive celler, der har stor omsætning, hvorved der sker en konstant celledeling. Huden indeholder kollagen, som er et protein, der udgør hudens fundament. Med alderen falder kollagen produktionen og hudens fasthed, hvorfor man får rynker.

1: SPIS MINDRE SUKKER

En af de værste skadevoldere, når det gælder ældning af huden, er sukker. Hvis man går med forhøjet blodsukker kan det gøre hudens bindevæv uelastisk og stift. Overskudende sukker i blodet vil binde sig til proteiner og DNA, hvilket svækker cellens evne til at dele sig. Desuden kan sukkeret binde sig til kollagen og nedbryde det, så huden bliver rynket. Hvidt mel, ris og pasta virker på samme måde, så begræns indtaget af de fine kulhydrater.
 
RÅD: Spis i stedet frugter i frisk eller tørret form. Julen byder på massere af sunde vitaminholdige citrusfrugter, der indeholder naturlige sukkerstoffer.  Dadler, figner og abrikoser har et højt fiberindhold og så smager de forrygende.
 
LÆS OGSÅ: Hvad hjælper mod rynker?

2: SPAR PÅ HARSK FEDT

Fedt udgør en vigtig bestanddel af hudcellens membran. Men harske fedtstoffer, som findes i friturefedt og raffinerede planteolier, gør cellemembranen stiv, og huden uelastisk. De dårlige fedtstoffer findes især i junkfood og chips, og de indeholder frie radikaler som angriber huden. Derfor får du bumser og huden bliver grov.

LÆS OGSÅ: Derfor lider nogle voksne af akne

RÅD: Mæt huden med gode fedtstoffer, så tørre den ikke ud. Spis især flerumættede fedtsyrer, omega 3- og 6- fedtsyrer, som er gode for huden. Olier fra fisk og nødder er særlig gode. Så spis løs af silden til julefrokosten og snack løs af de sunde valnødder, mandler og hasselnødder. Når julemaden skal tilberedes, er det bedst at stege i mættet fedt, som smør, eller kokosolie, da de kan tåle høj varme.   

3: KVIT SMØGERNE OG DRIK MINDRE KAFFE

For meget kaffe, alkohol og rygning ælder huden. Cigaretter ødelægger blodkarrene og lukker for blodforsyningen til huden. Derfor stiger risikoen for rynker især rundt om munden. Rygning giver også huden en trist og mat glød. Alkohol og kaffe virker dehydrerende og udtørre huden indefra. Det er ofte en kombination af kaffe, rygning og alkohol der påvirker huden, og giver den et gråligt skær.

LÆS OGSÅ: Ti gode råd mod tør hud

RÅD: Begræns indtaget af alkohol. Dette kan du gøre ved at drikke langsomt og ved at skylde snapsen og vinen ned med massere af vand. Undgå at ryge, også selvom det er fristende, når man har fået lidt rødvin. Husk at det er kombinationen af røg og alkohol, der er særlig skadeligt for din hud. Drik desuden max to kopper kaffe om dagen.

4: UNDGÅ STRESS OG SOV UD

Juletiden er en stresset tid og det tærer både på vores energi, og på hudens udstråling. For lidt søvn og for meget stress øger udskillelsen af flere stresshormoner, herunder adrenalin, og dette er ikke godt for huden. Over længere tid tørre den ud og bliver tyndere.

LÆS OGSÅ: Søvnmangel giver rynker og dårlig hud

RÅD: Husk at tage en pause ind i mellem juleræset. Gear ned med meditation eller en gåtur. Sov gerne 8 timer om natten, da en god søvn virker afstressende. Huden regenerer om natten, så i denne periode skal den aktiveres mest muligt. Masser hver aften dit ansigt med en olie i musklernes og lymfebanernes retning. Massage øger blodcirkulationen, så cellerne bliver iltet, og så huden kan forny sig. Rosenolie er kendt for at have en antiage-virkning, og havtornolie er god til stresset og tør hud.