Yoga som motion og stressnedsætter

Dato: 27. november 2006
http://sundhedsguiden.dk/media/101/SG/images_newSG/Sundhedsguiden_standart.jpg

Yoga som motion og stressnedsætter


www.yogairoskilde.dk

Hvor stammer Yoga fra


Yoga er et ca. 2000 år gammelt system, som kommer fra Indien. Yogaens grundlægger hed Patanjali.

På det klassiske indiske skriftsprog Sanskrit betyder ordet Yoga, at forene - sammenkæde, at skabe forbindelse mellem kroppen, tankerne, bevidstheden og følelserne. Yoga er ikke og har aldrig været en religion i sig selv. Yoga kan snarere kaldes en livsform. At arbejde med sig selv, for fysisk og psykisk at få det bedst muligt og derved få mere overskud i en travl hverdag. Der er ikke noget konkurrencemoment i yoga, men kun opmærksomhed på eget sind og krop.

Der findes mange former for yoga. Den mest almindelige er kroppens yoga, Hatha Yoga, som er den form for yoga der dyrkes mest i vesten. Ha betyder sol og Tha betyder måne, altså den modsatte energi = yin og yang. Man opbygger harmonien i krop og sind. De fleste yogaudøvere dyrker Hatha yoga - kroppens yoga, men der findes også mere spirituelle former for yoga.


Er der forskel på yoga?


I yoga arbejder man med øvelser - Asanas. Det er De klassiske stillinger, som ofte har dyrenavne som f.eks. Cobraen, Græshoppen og Kamelen. Det er øvelser, der stammer helt tilbage fra yogaens start for ca. 2000 år siden i Indien. Der er mange måder at udføre de klassiske stillinger på. Man kan udføre øvelserne med meget langsomme bevægelser eller som kraftfulde stillinger, sat sammen i flow eller med pause mellem hver øvelse.

Der findes mange forskellige yogainstitutter med vidt forskellige retninger og metoder, hvor lærerne underviser under inspiration af én eller flere lærere f.eks. indiske yogier (Guru), som hver især har dannet sin egen måde at udføre øvelserne på. Men der er også yogagrupper uden tilknytning til en Guru f.eks. Dansk Yoga

De kraftfulde former henvender sig mest til yngre mennesker, men folk i alle aldersklasser, som er i god form kan være med.

  • Hatha Yoga kan også udføres som langsomme blide stræk, hvor man lytter til kroppen gennem åndedrættet, det er en rolig og meditativ yogaform.

  • Astanga Yoga er grundlagt af Sri Pattabhi Jois. Det er en dynamisk yogaform, der udføres i faste øvelsesserier med fokus på dybe hørlige åndedræt.

  • Dansk yoga er en lærersammenslutning uden guru, med egen 2. årig uddannelse. Det er op til den enkelte lærer at tilrettelægge undervisningen efter elevernes behov, med en blanding af mange yogaformer fra kraftfuld yoga til blid og meditativ yoga

  • Iyengar yoga opkaldt efter B.K.S. Iyengar. Det er en fysisk yogaform, der arbejder med præcision og lige linier i kroppen, der bruges ofte hjælpemidler til at komme ind i øvelserne. F.eks. klodser, pøller og bånd.

  • Poweryoga er en kraftfuld dynamisk yogaform, hvor der ofte ikke lægges så megen vægt på åndedrættet eller på, hvordan øvelserne udføres.

  • Nogle yogaretninger har guruer som f.eks. Satyananda og Svami Narayanananda, disse grupper følger deres gurus retningslinier.


Hvordan foregår en yogalektion


Lektionen starter med en opvarmning af kroppen. Derefter består yogatimen grundlæggende af yogaøvelser, som kaldes Asanas, som betyder stillinger. Åndedræts, bevidsthedsøvelser og forøvelser, der forbereder kroppen til de færdige stillinger, småøvelser for at øge kropsbevidstheden. Lektionen afsluttes med en afspænding/visualisering på ca. 10 til 15 min., hvor kroppens muskler afspændes, og hvor sindet / tankerne stoppes, og der opstår stilhed i krop og hjerne.


Asanas - yogastillinger


I en asanas - yogastilling følger bevægelserne altid åndedrættet, man bevæger sig roligt ind i stillingen, så bliver man i stillingen i kortere eller længere tid, alt efter elevens niveau. Mens man er i stillingerne, arbejder man med, at finde kroppens spændinger og blokeringer, og bliver derved i stand til at slippe spændingerne i kroppen. Ved at arbejde med åndedrættet opstår der stilhed og ro i hjernen og i sindet.

Yogaøvelserne smidiggør, styrker og udspænder musklerne. Nerverne strækkes. De indre organer påvirkes og blodomløbet forbedres. Der opnås ro i krop og sind.

Åndedræt


Der arbejdes med opmærksomhed på åndedrættet i alle øvelserne. Der kan også indgå rene åndedrætsøvelser Pranayama, som nedsætter tankevirksomheden og øger koncentrationen.


Hvem kan dyrke yoga?


Yoga kan dyrkes af alle uanset køn og alder. I Yoga kan øvelserne tilpasses efter elevernes fysiske formåen og behov. Det er vigtigt, at du finder den yogaform, der lige netop passer til dig.

Opfattelsen af yoga er ofte, at det er noget mystisk noget, hvor man står på hovedet i lang tid og laver mærkelige bevægelser, men alle kan have glæde af yogaøvelserne. Tidligere var det mest kvinder, der dyrkede yoga. Men i de seneste år, med den kraftfulde yoga er der kommet flere mænd til yogatimerne, ligesom de unge og børn har fået interesse og glæde af, at dyrke yoga.

Hvorfor dyrke yoga?


Mennesker med rygproblemer lærer kropsbevisthed og styrker ryggens muskler. Spændinger i nakke og skuldre og arme, løsnes og forsvinder. Musklerne omkring hofter og ben styrkes og strækkes. Stress modvirkes, koncentrationen øges. Åndedrættet bliver frit og dybere.

Stress og yoga


Stress påvirker flere og flere mennesker i dag. Yoga virker stressnedsættende, fordi opmærksom-heden hele tiden dirigeres ind i kroppen derved "slukkes" der for hjernen, musklerne slipper de kroniske spændinger, hvorved åndedrættet frigøres og forbedres. Ved stress bliver åndedrættet påvirket og musklerne spændes, gennem yogaøvelser løsnes spændingerne.

Hvor kan man gå til yoga


Der findes yoga på aftenskolerne og på private yogaskoler. Der er forskel på de forskellige undervisningssteder, da det er de enkelte lærerer der giver yogaen form. En del yogalærere har en flerårig uddannelse bag sig og en del er autodidakte. Det er vigtigt, at du stiller to spørgsmål.
Hvilken en uddannelse har yogalæreren? Hvilken stilart undervises der i?