Pilates

Dato: 30. maj 2006, revideret 4. maj 2010
http://sundhedsguiden.dk/media/101/SG/images_newSG/lotte_paarup/lotte_paarup-pilates.jpg

Pilates koncentrerer sig om forbedring af kropsholdning. Pilates giver lange flotte muskler. Pilates opbygger styrke og udholdenhed med fokus på kropsbevidsthed.


Pilates er en virkningsfuld og
innovativ mind-body
træningsmetode.

Måske er Pilates nyt for dig - bare rolig, du er ikke er alene! Pilates er en af de hurtigst voksende motionsformer i hele verden. Tal fra USA fortæller os, at antallet af udøvere er vokset fra 1,7 millioner i 2000 til 10,6 millioner i 2006. I lille Danmark følger vi godt efter - for Pilates er effektfuldt.
 

Pilates effektiv træningsmetode

Pilates er en sikker og effektiv træningsmetode, som henvender sig til alle uanset udgangspunkt. Pilates kan være blid men også meget hård træning. Pilates får dig til at føle dig i bedre form i en fastere og mere harmonisk krop med en bedre holdning - og ikke mindst en stærkere og sundere krop, som kan klare hverdagens strabadser. Overordnet styrker Pilates mave og ryg, smidighed og styrke og stabilitet i hele kroppen, og ikke mindst evnen til at udføre korrekte og økonomiske bevægelser. Pilates har til formål at gøre kroppen graciøs, smuk og elegant - og samtidig øge funktionen af enhver lille detalje i kroppen - fra top til tå.
 

Pilates stimulerer den indre krop

Pilates stimulerer og den indre krop. Bevægelserne og det intense åndedrætsarbejde stimulerer metabolismen (livsnødvendig nedbrydning og opbygning af cellerne). Også fordøjelsen og lymfesystemet sammen med iltningen af kroppen optimeres.
 

Træning med mental effekt

Pilates stimulerer ikke mindst på det mentale niveau. Via det intense arbejde med åndedrættet, koncentration og kropsbevidsthed, har Pilates en positiv effekt på det mentale plan. Evnen til at være i nuet, kontakten til følelseslivet og den positive energi styrkes. Pilates er også et eminent redskab i håndteringen af hverdagens stress.
 

Profesionelle bruger pilates

Professionelle dansere har kendt Pilates metodens store virkning igennem mange år. Top atleter bruger Pilates til at udvikle styrke, smidighed og til forebyggelse af skader. Stjernerne i Hollywood og supermodellerne bruger Pilates som et middel til at opretholde det smukke ydre. Hvis du har prøvet Pilates på egen krop, så ved du, det virker - hvis ikke, så skal det prøves!
 

Originale øvelser

Pilates repertoiret består af en række originale øvelser, som ophavsmanden Joseph Pilates skabte i sidste århundrede. Det er disse geniale øvelser, som er kernen i Pilates systemet. I dag har Pilates udviklet sig, således der findes mange variationer af de forskellige øvelser, og nye er kommet til. De originale øvelser er ret krævende, hvorfor man blandt andet opererer med diverse forberedende øvelser - ofte kaldet "pre-Pilates". Der findes altid en løsning for at finde det rette niveau i en øvelse.
 

Bolde, elastikker, foam rollers...

Pilates udføres også med småredskaber som fx bolde, elastikker og foam rollers. Disse redskaber komplimenterer træningen optimalt.
 

Reformer, Chair, Trapeze...

Pilates repertoiret består også af en lang række øvelser udført i de originale Pilates maskiner. Alle maskiner designet af Joseph Pilates og brugt verden over i dag. De forskellige maskiner kaldes: Reformer, Chair, Trapeze Table/Cadillac og Barrels.