Kosttilskud under graviditeten

Forfatter: Trine Brøndsted
|
Kilde: Sundhedsstyrelsen
Dato: 18. januar 2012
Kosttilskud under graviditeten

Hvis du er gravid, eller planlægger at blive gravid, bør du være opmærksom på at få nok vitaminer og mineraler. Det gælder især folsyre, D-vitamin, jern og kalcium.

Sundhedsstyrelsens anbefalinger til gravide

Sundhedsstyrelsen anbefaler gravide at tage et kosttilskud med:

  • Folsyre
  • D-vitamin
  • Jern

Folsyre og D-vitamin kan tages som separate tilskud eller ved at tage en multivitamin-mineralpille til gravide. Multivitamin- og mineralpiller til gravide indeholder udover de anbefalede mængder af folsyre og D-vitamin også mindre mængder A-vitamin. Jern skal tages som et separat tilskud.

Gravide frarådes at tage større tilskud end anbefalet under graviditeten.


Folsyre før og under graviditeten

Kvinder bør tage 400 mikrogram fol-syre dagligt fra planlægning af graviditeten og 12 uger ind i graviditeten. 
Folsyre nedsætter risikoen for, at barnet fødes med neuralrørsdefekt. det er en sjælden lidelse, der kan betyde misdannelser i hjernen, kraniet og rygmarven – varierende fra kosmetiske til svære handicaps.

D-vitamin

Sundhedsstyrelsen anbefaler, at du tager 10 mikrogram dagligt gennem hele graviditeten
D-vitamin har betydning for barnets vækst og knogleudvikling. Det kan være svært at få dækket behovet gennem maden.
 

Læs også: Sundhedsstyrelsens anbefalinger for D-vitamin


Jern

Undersøgelser viser at 80 % af alle gravide kvinder ikke kan gennemføre en graviditet uden at tage et jerntilskud.

Sundhedsstyrelsen anbefaler at du tager 40-50 mg dagligt fra 10. graviditetsuge og resten af graviditeten. Du bør tage dit jerntilskud imellem måltider, eller evt. lige inden du går i seng. Du får den bedste optagelse ved at tage jern sammen med frugt- eller grønsagsjuice eller en citrusfrugt. Mange gravide oplever at få forstoppelse, men der findes jernpræparater på markedet, som ikke giver forstoppelse.

Behovet for jern stiger i takt med, at barnet vokser. Jern er vigtig for dannelsen af barnets røde blodlegemer og har betydning for central- nervesystemet.

Læs også: Blodmangel under graviditeten

Kalcium

Gravide, der ikke drikke eller spiser mælkeprodukter anbefales dagligt at tage 500 mg calcium gennem hele graviditeten. Kalcium er vigtigt for knoglerne.


Omega 3 fedtsyre

Undersøgelser tyder på, at Omega 3 fedtsyren DHA (docosahexaensyre) bidrager til en normal udvikling af hjernen og øjnene hos fostret og spædbørn der ammes. Spiser du fisk flere gange om ugen  bør du være dækket ind, men du kan også vælge at spise fiskeolie.

Som gravid skal du holde dig fra fiskelevertran pga. det høje indhold af A-vitamin

Sundhedsstyrelsen anbefaler, at gravide kvinder spiser 200-300 g fisk om ugen. Som gravid og ammende bør du ikke spise mere end 100g rovfisk om ugen og ikke mere 125 g Østersø laks om måneden. Det skyldes den øgede mængde af kviksølv i disse fisk.

Rovfisk kan være: tun incl dåserokke, helleflynder, oliefisk (escolar), sværdfisk, sildehaj, gedde, aborre og sandart)