gode motionsformer - svømning

Dato: Revideret 5. juli 2010 - første publicering 21. februar 2008
gode motionsformer - svømning

Svømning eller vandgymnastik er nogle velegnede og alsidige former for motion, og de fleste mennesker kan dyrke dem, selvom de har gigt eller har lettere besvær i muskler og led. En tur i svømmehallen tæller med i den anbefalede daglige mængde motion og giver også styrke og smidighed i muskler og led.

Find en svømmehal med varmtvandsbassin

Du kan selv gå en tur i svømmehallen og dyrke motion, eller du kan følges med andre og gå på et hold, som træner i vand. Det kan være et svømmehold, et vandgymnastikhold eller et gigthold i varmtvandsbassin.

Se, om der er et varmtvandsbassin i nærheden af dig


Motion i vand for dig, der til tider har besvær i muskler og led

Når du dyrker motion i vandet, bliver de led og muskler, der er under vandet, ikke belastet så meget af din kropsvægt, som det er tilfældet ved motion på land. Derfor er motion i vand velegnet for dig, der har besvær i muskler, ryg og led.

Aquapunkt - gratis øvelser i din svømmehal

Gigtforeningen og Dansk Svømmebadsteknisk Forening har sammen lanceret AquaPunkt, der skal få danskerne til at træne deres ømme punkter, når de er i svømmehallen.
På Gigtforeningenshjemmeside kan du læse mere om aquapunkt, se træningsøvelser og finde de svømmehaller, som tilbyder øvelserne

Læs mere om Aquapunkt her