Kost ved slidgigt

|
Kilde: www.gigtforeningen.dk
Dato: 19. februar 2008
http://sundhedsguiden.dk/media/101/SG/images_newSG/gigt-kost-slidgigt.jpg

For mennesker med slidgigt såvel som for alle andre er det vigtigt, at man får de næringsstoffer, der er behov for til at opbygge og genopbygge knogler, muskler og brusk. Ved slidgigt er overvægt, d-vitamin og kalk en vigtig faktor i kosten. Alle de dele findes i almindelig sund kost.

Sundhedsguiden.dk - Kost ved <a href=slidgigt | næringsstoffer, genopbygge, knogler, muskler, brusk, overvægt, d-vitamin, kalk" border="0" width="150" height="150">
Sund kost, sund vægt, D-vitamin
og kalk hjælper ved slidgigt

For mennesker med slidgigt såvel som for alle andre er det vigtigt, at man får de næringsstoffer, der er behov for til at opbygge og genopbygge knogler, muskler og brusk.  Ved slidgigt  er overvægt, D-vitamin og kalk en vigtig faktor i kosten. Alle de dele findes i almindelig sund kost.
 

Overvægt kan give slidgigt

Man kan blive ramt af slidgigt, uanset hvor sundt man spiser. Der er dog en større risiko for at få slidgigt, hvis man er overvægtig.
 

D-vitamin ved slidgigt

Det kan dog knibe med at få nok D-vitamin, hvis man ikke spiser fisk og ikke kommer udendørs. Vitamin D findes nemlig i store mængder i fisk, og vitaminet dannes i kroppen, når der kommer sollys på huden.
 

Kalk og slidgigt

Det kan også være et problem at få nok af knoglemineralet calcium (kalk), hvis man hverken spiser ost eller mælkeprodukter. I så fald kan det være nødvendigt med et tilskud.