Kost ved leddegigt

|
Kilde: www.gigtforeningen.dk
Dato: 9. februar 2008, revideret 5. juli 2010
http://sundhedsguiden.dk/media/101/SG/images_newSG/gigt-kost-leddegigt.jpg

Det er selvfølgelig vigtigt at spise sundt også for leddegigtpatienter. Men der findes desværre ikke en kostplan, der afhjælper leddegigt. Det ser dog ud til, at nogle symptomer kan mildnes, hvis patienter med leddegigt spiser rigeligt med fed fisk. Nogle mennesker kan måske have gavn af vegetarkost eller kortvarig faste.

Sundhedsguiden.dk - Kost ved <a href=leddegigt | leddegigtpatienter, kostplan, fisk, vegetarkost, faste" src="http://sundhedsguiden.dk/media/101/SG/images_newSG/gigt-kost-leddegigt.jpg" width=200 height=200>
Nogle leddegigt patienter kan
mildne deres symptomer gennem
kosten

Det er selvfølgelig vigtigt at spise sundt også for leddegigtpatienter. Men der findes desværre ikke en kostplan, der afhjælper leddegigt. Det ser dog ud til, at nogle symptomer kan mildnes, hvis patienter med leddegigt spiser rigeligt med fed fisk. Nogle mennesker kan måske have gavn af vegetarkost eller kortvarig faste.
 

"Gråstener-diæten" til leddegigtpatienter

På Kong Christian den X' s Gigthospital i Gråsten anbefaler man patienter med leddegigt at spise fed fisk samt masser af frugt og grønt.
 

800 gram fed fisk om ugen

Det anbefales at få omkring 800 gram fed fisk om ugen. Det får man, hvis man spiser mindst et halvt stykke rugbrød med fisk til frokost hver dag samt fisk til middag 2-3 gange om ugen. Alle slags fede fisk er gode, uanset om de er røget, stegt eller konserverede.

Kommer man ikke op på 800 gram fed fisk om ugen, kan man supplere med fiskeolie. Fed fisk og fiskeolie indeholder de såkaldte n-3 fedtsyrer, som man har gavn af at få mindst et par gram af dagligt. Det svarer til 4-6 fiskeoliekapsler alt efter hvilket mærke, der er tale om. Mængden af n-3 fedtsyrer er anført på pakken.
 

600 gram frugt og grønt om dagen

Af frugt og grønt må man gerne få 600 gram dagligt. Det svarer til et par stykker frugt samt en god portion grøntsager eller råkost både til frokost og aftensmad.

Der går 10-14 uger, før man kan mærke virkningen af en sådan kostændring.
 

N-3 fedtsyrer

De såkaldte n-3 fedtsyrer kan modvirke inflammation (gigtbetændelse) og lader derfor til at være gavnlige ved leddegigt og måske også ved andre inflammatoriske gigtsygdomme. N-3 fedtsyrer findes naturligt i fede fisk og i levertran.

Der findes også n-3 fedtsyrer i visse planter, f.eks. hørfrø, valnødder og raps.
 

Vegetarkost

Nogle mennesker med leddegigt har en gavnlig virkning af vegetarkost. Hvis man ønsker at afprøve vegetarkost, bør man sætte sig grundigt ind i, hvordan vegetarkost sammensættes, så man får dækket sine behov for næringsstoffer. Man kan eventuelt søge hjælp hos en diætist. Råkostdiæter og vegetarkost uden mælk, ost og æg kan være risikable, fordi man kun får lidt eller intet af B12- og D-vitaminer. Der kan også være for lidt protein i kosten. Det kan faktisk være svært at spise nok, fordi man kan blive mæt af vegetarmad, før man har fået sit kaloriebehov dækket.
 

Faste

Faste kan kortvarigt lindre symptomerne på inflammatoriske gigtsygdomme såsom leddegigt – ikke nødvendigvis en total faste, hvor man slet intet spiser eller drikker, men en delvis faste, hvor man f.eks. drikker grøntsagssaft, vand, urtete og grøntsagsafkog. Når man begynder at spise normalt igen, kommer symptomerne tilbage. Det er en god ide at tale med lægen, hvis man ønsker at afprøve faste. Det er ikke ufarligt at faste, bl.a. fordi man under fasten mister muskelvæv og væv fra organer, hvilket giver svækkelse og træthed.