Forebyg en ny depression med behandling

Dato: 4. juli 2006, revideret 6. april 2011
http://sundhedsguiden.dk/media/101/SG/images_newSG/Sundhedsguiden_standart.jpg

Depression og ny depression kan forebygges med behandling. Depressive kan forebygge forværring med medicin, terapi, motion og sund kost. Depressionsmedicin gør det lettere at overvinde sygdommen.

Tal med læge om din depression

Selvom det kan virke uoverskueligt at gå til lægen og fortælle om sine problemer, er det meget vigtigt, at en depression behandles tidligt. For jo før den bliver behandlet, des mindre er risikoen for at få en ny depression.
 
Hvis du synes, det hele ser sort ud, og du ikke kan stoppe de depressive tanker, kan en samtale med din læge være det første skridt på vejen til at få det bedre. På trods af den svære situation det er at have en depression, er det samtidig en sygdom, det er muligt at komme over.
 
Lægen kan - over flere samtaler - hjælpe dig til igen at få kontrol over dine tanker og følelser. I nogle tilfælde er medicin også en nødvendig del af behandlingen, som gør, at du bedre kan strukturere dine tanker.
 
Hvis medicin er nødvendig, for at du kan komme ud af din depression, er det vigtigt, at du tager medicinen gennem en længere periode, da der går noget tid, før den virker. Ønsker du at tage mindre medicin efter et stykke tid - eller helt stoppe - skal det ske gradvist og altid i samråd med din læge.
 

Hjælp til at få det bedre

Under en behandling for depression kan nedenstående råd være gode at huske på:
  • Fokuser på det, der går bedre, og det du får gjort. Undlad så vidt muligt at ærgre dig over det, du ikke formår eller når.
  • Prøv at være fysisk aktiv hver dag. Det behøver ikke være hård motion eller i lang tid, en god gå- eller cykeltur er også fint. Motion er vigtigt, da det kan forebygge, at du får en ny depression. Få inspiration til at dyrke mere motion hér .
  • Begynd at skrive dagbog, så kan du både få et overblik over, hvordan det går, og dagbogen kan også hjælpe dig til at få bedre styr på dine tanker. Lav fx et særligt mærke ved gode oplevelser, så flyder dine dage ikke ud i ét, hvor alt opleves uoverskueligt.
  • Forsøg at sætte dig nogle mindre mål, og fortæl din læge om det. Så har du noget konkret at arbejde med inden næste samtale. Hver gang et projekt lykkes eller et mål nås, vil du opleve det som et løft, der skubber dig i den rigtige retning.
  • Vær opmærksom på, hvad du spiser. For meget fedt og sukker er ikke godt, hvis du har en depression, og nogle ernæringsteraputer mener endda, at mangel på vitaminer og mineraler kan være med til at udløse en depression. Spis derfor grønt og groft og undlad for mange fede mejeriprodukter, slik, chips og hvidt brød. Få flere gode kostråd hér .

 Sammenfatning

  • Medicinen gør, at du bedre kan få styr på dine tanker.
  • Hvis du vil tage mindre medicin, skal du tale med din læge. Det gælder også, hvis du helt vil stoppe med medicinen.
  • Fysisk aktivitet og samtaleterapi kan forebygge depression.
  • Behandling så tidligt som muligt forebygger, at depressionen bliver værre.
  • Vær sammen med andre - også selvom du har følelsen af, at du ikke magter det.