Vigtige næringsstoffer - Kulhydrater

Dato: 8. juli 2010
Vigtige næringsstoffer - Kulhydrater

Ernæring er en vigtig del af vores børns evne til at lære og tage imod indlæring. Læs her om kulhydrater

  • Fruktose (frugtsukker).
  • Glukose (druesukker).
  • Sakkarose (f.eks. hvidt sukker).
  • Laktose (mælkesukker).
  • Maltose (maltsukker).

Disse simple kulhydrater bevæger sig hurtigt ind i blodbanerne og giver dermed hurtig energi. Til gengæld forsvinder energien også hurtigt igen. Det anbefales at begrænse disse simple kulhydrater under behandling af sukkerafhængighed.

De komplekse (polysakkarider) kulhydrater

De komplekse (polysakkarider) kulhydrater findes bl.a. i

  • Grøntsager.
  • Kartofler.
  • Brune ris.
  • Fuldkornspasta.

De komplekse kulhydrater bliver betragtet som kroppens vigtigste og største energikilde. 50-60% af kroppens energi skal ifølge anbefalingerne komme fra kulhydrater. Det anbefales at anvende de komplekse kulhydrater i forbindelse med kure mod sukkerafhængighed og overvægt. Indtagelsen af kulhydrater i store mængder må dog på ingen måde overdrives, da et sådant indtag kan virke som sukker for kroppen med forhøjet insulinproduktion og lavt blodsukker til følge.

Den nye kostpyramide

Ny forskning gør dog op med ovennævnte anbefalinger. Ifølge den nye kostpyramide, udarbejdet af Walter Willett, skal man undgå hurtige kulhydrater som hvide ris, hvidt brød, majs og kartofler til fordel for et større indtag af proteiner og fedt som f.eks. fede planteolier som hørfrøolie og olivenolie samt andre fedtrige fødevarer fra planteriget såsom nødder, mandler og avocadoer. Begrundelsen er, at hurtige kulhydrater har et højt glykæmisk indeks, der betyder, at det er fødevarer, som hurtigt optages fra tarmen, så blodsukkeret hurtigt stiger, hvilket øger appetitten og dermed giver højere kropsvægt.

Mine anbefalinger i bygger i vid udstrækning på den nye kostpyramide. Dog anbefaler jeg ofte produkter som kartofler og majs med den begrundelse, at produkterne kan være det kompromis, der får kræsne børn til at spise og samtidig smage på andet mad, herunder grøntsager.

Det skal understreges, at den nye kostpyramide ikke er det samme som Atkins-kuren, en slankekur, der går ud på at undgå næsten alle kulhydrater.

Læs om Vigtige næringsstoffer – Fedt her
Læs om Vigtige næringsstoffer - Kulhydrater her
Læs om Vigtige næringsstoffer – Proteiner her
Læs om Vigtige næringsstoffer – Kostfibre her

Om Frede Bräuner

Frede Bräuner blev uddannet folkeskolelærer 1983 og arbejdede i folkeskolen frem til 1985, hvor han blev ansat i Heltidsundervisningen under Århus Ungdomsskole.

Han har gennem alle årene beskæftiget sig med sammenhængen mellem kost, adfærd og indlæringsevne Siden 1998 har han deltaget i den offentlige debat om emnet gennem radio og tv, avisartikler, foredrag mv.

I 2002 udgav Frede Bräuner bogen Kost – adfærd – indlæringsevne, der i 2010 udkom i 5. udgave..

Information fra Sundhedsguiden

Denne artikel stammer fra bogen " Kost – adfærd – indlæringsevne" af Frede Bräuner. Indholdet er et udtryk for forfatterens egen holdning og erfaring.
Man bør altid kontakte sin læge, før man begynder at eksperimentere med eller vælger at udelukke visse fødevarer fra kosten. Man bør også tale med sin læge, om brug af kosttilskud.