Kampen mod højt blodtryk – mindre salt – mere kalium

Forfatter: Trine Brøndsted
Dato: 15. maj 2012, revideret 13. maj 2013
http://www.sundhedsguiden.dk/media/101/SG/images_newSG/Sundhedsguiden_standart.jpg

I kampen mod højt blodtryk er salt din fjende. Derfor er det vigtig at undgå for meget salt i kosten. En kaliumrig kost kan bl.a. hjælpe kroppen med at udskille salt gennem urinen og er en god partner i kampen mod for højt blodtryk.

Bønner indeholder meget kalium, som er gavnligt for dit blodtrykI kampen mod højt blodtryk er salt din fjende. Derfor er det vigtig at undgå for meget salt i kosten. En kaliumrig kost kan bl.a. hjælpe kroppen med at udskille salt gennem urinen og er en god partner i kampen mod for højt blodtryk.
En sund kost er et godt grundlag for et godt helbred, det er de fleste klar over, men at salt ligefrem kan forværre dit blodtryk og at kalium kan forbedre det, er der sikkert nogen, der ikke er klar over.

Det behøver ikke være særlig teknisk, for skruer du ned for det usunde i din kost, sænker du givetvis dit saltindtag, og skruer du op for det sunde i din kost, øger du med stor sandsynlighed dit kalium indtag

Læs også: Derfor påvirker salt din blodtryk - og sådan skruer du ned for det


Derfor er Kalium godt for blodtrykket

I følge de Nordiske Nærinsstofanbefalinger, bør mænd indtage 3,5 g og kvinder 3,1 gram kalium om dagen. Kalium er et mineral, og er ikke det samme som kalsium ( kalk). Naturligvis kan kalium ikke stå alene i kampen mod højt blodtryk og fordi du spiser mad rig på kalium, betyder det ikke, at du så kan spise løs af saltkarret, men kalium er godt fordi:
  • Jo mere kalium vi indtager, jo mere salt bliver udskilt fra kroppen gennem urinen
  • Kalium hjælper med til at gøre blodårerne mere smidige. hvilket hjælper med til at sænke blodtrykket
Når vi bliver ældre, bliver vores nyrer dårligere til at håndtere kalium i vores blod. Så tal med din læge, hvis du overvejer at tage kalium som kostilskud.

Læs også: Hvornår er mit blodtryk, for højt, for lavt, normalt

Mad som er rig på kalium

  • Kartofler
  • Spinat
  • Grønne bønner
  • Limabønner
  • Bananer
  • Tomater og tomatjuce
  • Appelsiner og appelsinjuice
  • Svesker og sveskejuice
  • Rosiner og dadler
  • Abrikoser
  • Tun
  • Mælk med lav fedt procent