Frugtmos

Dato: 21. September 2005
http://sundhedsguiden.dk/media/101/SG/images_newSG/Sundhedsguiden_standart.jpg

Frugtmos


Under 6 måneder


Frugtmos kan introduceres, når barnet er blevet glad for grød og grøntsagsmos .

Grød kan tilsættes frugtmos - det fremmer jernoptagelsen, senere kan frugtmos gives selvstændigt som en del af et mellemmåltid.

Æble, pære, banan, fersken, jordbær, hindbær, og evt. sveske er gode at starte med.


Fra 6 måneder


Dit barn kan nu spise moden frugt skåret i små tern.

Frugten kan også rives og gives som drys på grød og surmælksprodukter.

Fra 8 - 10 måneder


I takt med dit barn lærer at tygge kan frugten skæres ud i små bidder og gnavestykker.

Frugt kan også bruges som pålæg på brødet.


Tips

Frosne bær og frugter kan sagtens anvendes.

Frugtmos indeholder ikke så meget energi og kan ikke udgøre et måltid alene.
Som mellemmåltid serveres frugtmos i/sammen med grød/brød og mælk.

Frugtmos kan også serveres som dessert efter aftensmaden.

For meget frugt , frugtsaft og juice kan give barnet diarré. Vær derfor opmærksom på at mængden er passende.

 

Kilde: www.boernemad.dk

Denne tekst er offentliggjort d. 21. september 2005