Gode råd til at drikke mindre alkohol

Dato: 26. marts 2007, revideret 4. januar 2011
http://sundhedsguiden.dk/media/101/SG/images_newSG/Alkohol/alkohol-gode_raad_drikke_mindre.gif

Alkohol er vanedannende. Alkoholafvænning og hjælp til at drikke mindre. Gode råd til at drikke mindre alkohol. Forebyg følgesygdomme af et for højt alkoholforbrug.


Alkohol er vanedannende og
påvirker både dig og din familie

Alkohol er vanedannende, og derfor kan det være svært at holde sig på Sundhedsstyrelsens anbefalinger om, at kvinder ikke bør drikke mere end 7 genstande om ugen, og at mænd ikke bør drikke mere end 14 genstande om ugen.
I denne artikel får du en række gode råd og metoder til at holde styr på dit alkoholforbrug. For meget alkohol er skadeligt for dit helbred, og det påvirker i høj grad også dine omgivelser, hvis du drikker for meget.
 

Værktøjer til at drikke mindre

Hvordan kan du gøre noget ved problemet? Når du har besluttet dig for at drikke mindre, er du allerede et skridt i den rigtige retning. Men du må være indstillet på, at det kan være svært at ændre en vane, der måske har indtaget en stor plads i dit liv. Uanset hvor svært det bliver for lige netop dig, må du hele tiden huske på, at det ER muligt at ændre vaner, og tro på, at du også kan gøre det!
 

Vær realistisk

Næste skridt er at sætte et realistisk mål - du kan ikke forvente mirakler. Du må indstille dig på, at det kommer til at tage noget tid, før du helt har fået brudt en indgroet vane. Accepter, at du ikke bare kan stoppe fra den ene dag til den anden, men at der skal en gradvis nedtrapning til. Og undlad at dømme dig selv som en fiasko, hvis du falder i. Begynd på en frisk næste dag og se fremad mod dit mål.

Ved at fokusere på det positive og fremadrettede, bliver det nemmere for dig at holde fast i din beslutning om, at du vil gøre noget ved dit alkoholforbrug.
 

Få støtte fra familie og venner

At drikke mindre skal være din egen beslutning, men det kan være en fordel at have nogle personer i hverdagen, som kan støtte dig. Hvis du er åben omkring dit problem og din beslutning om at gøre noget ved det, er der stor sandsynlighed for, at familie, venner og dine arbejdskolleger vil være der for dig. Det kan være små ting, som at du ringer til en god ven, når trangen til at drikke melder sig, eller at din familie også undlader at drikke alkohol til maden, når I fx er på restaurant.
 

Få professionel hjælp

En anden mulighed er at få hjælp fra enten din læge eller en af de mange professionelle, der arbejder med alkoholafvænning. Dette er både gratis og anonymt.
 

Du kan få rådgivning og oplysning om behandlingsmuligheder ved at kontakte:

  • Alkolinjen, der har åbent alle dage fra 9-24 på telefon 80 33 06 10
  • Din læge.
  • Alkoholambulatorier.
  • Alkoholrådgivninger.
  • Alkoholenheder.
Telefonnummer og adresse finder du i telefonbogen og ved henvendelse til kommunen.
 

Andre telefonrådgivninger:

  • DCAA.
  • Anonyme Alkoholikeres Servicetelefon
Download kildematerialet fra Sundhedsstyrelsen her

Læs mere om at ændre vaner i artiklen Sådan ændrer du drikkevaner