Basisinstruktion i mindfulness meditation

Dato: Revideret 15. maj 2009 - første publicering 12. maj 2009
Basisinstruktion i mindfulness meditation

Med denne instruktion i mindfulness meditation, kan du prøve kræfter med en enkel basis meditation. Det kræver ingen forberedelse og er nemt at gå til.

1. forbered dig på meditation

Sæt dig i en komfortabel stilling. Følg instruktionerne i Sådan sidder du bedst, når du mediterer. Mærk hvordan din krop rører ved overfladen af det du sidder eller ligger på. Tag nogle dybe indåndinger og løsen op for spændinger i kroppen. Slap af i kroppen uden at falde sammen eller ændre i din meditations-stilling.


2. Fokuser på din vejrtrækning

Fokuser nu din bevidsthed på din vejrtrækning. Mærk, hvordan dit bryst og din mave hæver og sænker sig, ved hver vejrtrækning. Mærk, hvordan luften bevæger sig, gennem dine næsebor, når du trækker vejret ind og ud gennem næsen. 

3. Træk vejret og giv slip på tankerne

Begynd nu at trække vejret naturligt og afslappet. Fokuser din bevidsthed på fornemmelsen af din vejrtrækning. Fokuser enten på dine næsebor eller din mave. Fornem hvordan hvordan du trækker vejret ind og puster ud. Lad tanker og følelser komme og gå uden at holde fast i dem. Når du mærker at din bevidsthed og opmærksomhed driver væk, fanget af tanker, så giv slip og vend tilbage til at fokusere på din vejrtrækning.

Fortsæt sådan i 5, 10, 15, 20 minutter eller længere og hele tiden blidt vende tilbage til at fokusere på din vejrtrækning, hver gang din opmærksomhed bliver fanget af tanker.