8 tips til hvordan du optimerer din meditation

Dato: 12. maj 2009, revideret 15. maj 2009
http://sundhedsguiden.dk/media/101/SG/images_newSG/optimer-din-meditation.jpg

Meditation er ret enkelt. Alt hvad du behøver, er et stille komfortabelt sted hvor du kan sidde (eller ligge ned) og 10-20 minutter af din tid. Brug evt. den mindfulness-meditation, som du finder her på siden og du er i gang. Her er nogle tips til hvordan du kan gøre din meditation nemmere og sjovere:

Meditation er ret enkelt. Alt hvad du behøver er et stille sted og 10 minutter
Meditation er ret enkelt. Alt hvad
du behøver er et stille sted og
10 minutter

Meditation er ret enkelt. Alt hvad du behøver, er et stille komfortabelt sted hvor du kan sidde (eller ligge ned) og 10-20 minutter af din tid. Brug evt. den mindfulness-meditation, som du finder her på siden og du er i gang. Her er nogle tips til hvordan du kan gøre din meditation nemmere og sjovere:

 

Meditationsstilling

Eksperimenter med forskellige stillinger, indtil du finder den, hvor du bedst og mest komfortabelt sidder med ret ryg. Som udgangspunkt bør du undgå at sidde i en blød lænestol eller lign. Det opfordrer dig bare til at falde i søvn og forhindrer dig i at trække vejret bedst muligt.

 


Øjnene

Du kan meditere med åbne, halv åbne, eller lukkede øjne. Vælg en position og hold den under hele meditationen. Hvis du har tendens til at blive søvnig (eller hvis du ligger ned, når du mediterer) så hold øjnene åbne. Hvis du nemt bliver distraheret, så hold dem lukkede.

 

Slap af i kroppen

Hvil din tunge let oppe i ganen (hvis det ikke giver mening for dig, så hold blot din tunge i en neutral position.)  Fold dine hænder i skødet, eller hvil dem på lårene.

 


Sid stille

Når du mediterer skal du undgå at sidde og vride og dreje dig eller skifte position. Sid forholdvis stille, men afslappet. Hvis din stilling bliver alt for ubehagelig, skal du selvfølgelig skifte position.

 

Vælg et sted som fast meditations-hjørne

Find et behageligt, stille hjørne i dit hjem. Vælg et sted uden computere, tv eller andre forstyrrende elementer. Gør dette hjørne til dit meditations-sted. Hver gang du sætter dig i dit hjørne, vil du forbinde det med en rolig og afslappet sindstilstand.

 


 Mediter regelmæssigt

Vælg det same tidspunkt for din meditation hver dag og forsøg, at holde dig til det. Mange vælger at meditere om morgenen eller før de går i seng. Vælger du at meditere om aftenen før sengetid, så vent ikke, til du er for søvnig. Regelmæssighed, repetition og vedholdenhed er vigtigt. Det kan være en hjælp, at sætte et ur til at ringe, når din session er overe.

 

Stræk ud

Hvis du oplever et du bliver stiv i kroppen når du mediterer eller har svært ved at slappe af, Så prøv nogle basis udstrækningsøvelser fra yoga, som kan hjælpe dig med at strække din rygsøjle ud og gøre dig mere smidig. 

 

Øvelse gør mester

Du vil opleve nogen smerte eller ubehag, når du sidder uden at bevæge dig, uanset hvor omhyggelig du er med at finde den mest behagelige stilling. Det er en del af meditations-oplevelsen. Undgå at sidde uroligt, rokke frem og tilbage eller skifte stilling. I stedet for at reagere på ubehaget med det samme, er det bedre at være bevidst om det og observere, hvordan det påvirker dig. Hvis smerten bliver for intens, skal du selvfølgelig skifte stilling, men gør det bevidst. Efterhånden vil du vende dig til at sidde med en smule ubehag.