Molekule som får prostatakræft til at sprede sig er fundet 20-07-2015

Dato: 19. juli 2015
Kilde: Medical News Today

prostata, kræftFor første gang er det lykkedes at identificere et enkelt molekule som kan vise sig at være årsag til at prostatakræft spreder sig.

Molekule, som får prostatakræft til at sprede sig, er fundet

Undersøgelsen, som er publiceret i magasinet “Cancer Cell”, er udført af forskere fra Thomas Jefferson University i Philadelphia, USA.

Opdagelsen rummer mulighed for udviklingen af medicin, som kan forhindre metaser ved prostatakræft og muligvis også ved andre former for kræft.

Karen Knudsen, PhD, som er leder ved Sidney Kimmel Cancer Center ved Thomas Jefferson University, udtaler til Medical News Today:

"At finde en metode til at forebygge eller stoppe kræft metastaser har undveget os, men opdagelsen af molekulet  DNA-PKcs kan sætte os i stand til blokere de funktioner som kontrollere metastaser inden de får fat og disse resultater ser ud til at være ansvarlige for de processer og signaler som fører til metastaser ved prostatakræft og angive hvilke tidligere kræftsvulster som udvikler metastaser”.

En kræftsvulst gennemgår en række af DNA mutationer som gør cellerne mere mobile og dermed i stand til at gå i blodbanen og samtidig tilstrækkelig kompakte til at fastgøre sig andre steder i kroppen og danne nye svulster.

Dr. Knudsen og hendes team har vist at DNA-PKcs molekulet er af central betydning for mange af de processer som er forudsætningen for at kræft spreder sig. Specielt har forskerne fundet at DNA-PKcs påvirker Rho/Rac enzymet, som tillader mange kræftformer at blive mobile samt også udvikle sig på andre måder.

Udviklingen af ny medicin  er på vej

Medicin som hæmmer DNA-PKcs er allerede udviklet og et i test stadiet i tidlige kliniske forsøg. Dr Knudsen forklarer:

"Vi er optimistiske overfor de næste skridt i den kliniske vurdering af de videre forsøg med DNA-PKcs hæmmere og uanset at vejen til godkendelsen af ny medicin er lang og kan tage adskillige år så vil disse nye kliniske forsøg kaste mere lys over DNA-PKcs hæmmere som forsvar mod kræftsvulster".

Læs mere på: www.medicalnewstoday.com