Myte forkastet - Cykling giver hverken infertilitet eller impotens hos mænd

|
Kilde: www.telegraph.co.uk
Dato: 11. juli 2014
http://cdn.sundhedsguiden.dk/myte_cykle[1].jpg

Der har længe gået rygter om, at cykling kunne give infertilitet og rejsningsproblemer hos mænd. Men en ny britisk undersøgelse viser ingen sammenhæng mellem nedsat fertilitet og cykling.

Myten om at cykling kan føre til infertilitet og impotens hos mænd, er blevet aflivet af britiske forskere. En ny undersøgelse, udgivet i Journal of Men’s Health, fandt ingen sammenhæng, selv når mænd cyklede i mere end otte timer om ugen.

Myte: Cykling ødelægger de reproduktive organer

Tidligere forskning har påstået, at cykling lægger så meget pres på de reproduktive organer, at det forringer sædkvaliteten hos mænd. Spanske akademikere har endda tilrådet triatleter om, at fryse deres sæd ned inden de begynder at cykeltræne.

Håb for mandelige cyklister


Men de seneste resultater fra University College London, som er baseret på data fra 5.000 cyklister, tyder på, at mænd ikke skal bekymre sig.

”Det er en god nyhed for mandlige cyklister, at der ingen sammenhæng ses mellem hvor meget man cykler og nedsat fertilitet og impotens.” Det sagde undersøgelsens forfatter Mark Hamer fra Department of Epidemiology, UCL til The Telegraph.

I de moderne tider er cykelsadlen bedre bygget, og der er ikke længere det samme pres på kønsdelene, så mænd kan trygt hoppe på cyklen.

Cykel dig sund

Cykling er nemlig ikke blot en nem og miljøvenlig transport eller en sjov hobby, det er også en væsentlig kilde til regelmæssig motion. Blot cykelturen til og fra arbejde har vist sig, at have store positive indvirkninger på folkesundheden.

Med cykling kan du bl.a. forebygge en lang række livsstilsygdomme såsom;
  • Diabetes type 2
  • Hjertekarsygdomme
  • Visse kræftformer
  • Demens

Desuden er fysisk aktivitet, som ved cykling, godt for energiniveauet, konditionen, det personlige overskud, humøret, selvtilliden og sågar vores sexliv.

Hvor meget skal man cykle?

Men hvor meget skal man egentlig cykle for at opnå de mange fordele? Sundhedsstyrelsen anbefaler 30 minutters motion om dagen eller 10.000 skridt. De 30 min kan sagtens være i form af cykling. En stor dansk undersøgelse viste, at det at bruge cyklen som transportmiddel hver dag nedsatte risikoen for at dø for tidligt med 30%.