Gå dig fra alderdommen

Dato: 1. juni 2014
http://www.sundhedsguiden.dk/media/101/SG/nyheder/2012/aeldre_faldskader.jpg

Regelmæssig motion, herunder vandreturer, reducerer chancen for, at ældre skrøbelige personer bliver fysisk handicappede. Sådan lyder det ifølge en af de hidtil største og længestvarende undersøgelse om sund aldring.

Regelmæssig motion, herunder vandreturer, reducerer chancen for, at ældre skrøbelige personer bliver fysisk handicappede. Sådan lyder det ifølge en af de hidtil største og længestvarende undersøgelse om sund aldring.

Gå dig fra alderdommen

Resultaterne, der for nyligt blev offentliggjort i JAMA, styrker betydningen af regelmæssig fysisk aktivitet i alle aldre.

Selvom alle ved, at motion er sundt, har der været mangel på klare videnskabelige beviser om dens gavnlige effekt for ældre og svage personer.

”for første gang har vi direkte bevis på, at motion kan mindske og forhindre udviklingen af fysisk handicap i en population af sårbare ældre mennesker,” siger Dr. Marco Pahor, direktør for Institute on Aging ved University of Florida, og ledende forfatter på publikationen, til The New York Times.

Studiets formål var at klarlægge livsstilsinterventioner, der øger ældres sundhed og selvstændighed. Otte universiteter og forskningscentre i USA rekrutterede frivillige ældre fra 2010. I modsætning til mange andre undersøgelse var forsøgspersonerne udvalgt, da de var stillesiddende og svagelige. Studiepopulationen bestod af 1.635 stillesiddende mænd og kvinder i alderen 70-89 år. De blev tilfældigt fordelt i to grupper, hvoraf motionsgruppen skulle udfører tre til fire træningspas om ugen i hjemmet, dvs. ca. 150 minutters gang og tre gange 10 minutters sessioner af vægttræningsøvelser.

Efter to et halvt år oplevede 18% et mindre fysisk handicap.

En 82 årig kontormedarbejder i Gainesville, der meldte sig frivilligt til eksperimentet, har holdt ved de ugentlige gåture med to af de andre frivillige.

Hun fortæller til The New York Times, ”Træning har ændret hele mit syn på aldring. Det handler ikke om hvor meget hjælp du har brug for fra andre, men om hvad du kan gøre for dig selv.” Desuden siger hun, at ”Vores sludren under gåturen holder mig beskæftiget og giver og livslyst”.

Dr. Pahor advarer om, at studiet ikke er ment som, at ældre skal begynde at dyrke hård fysisk træning uden opsyn. Inden du påbegynder at motionere skal du tale med egen læge. Det er også en god ide at dyrke motion med andre. ”Det sociale aspekt er også vigtig” tilføjer han.