At tale til spædbørn har væsentlig betydning for børnenes senere resultater viser forskning

Dato: 19. februar 2014

At tale til spædbørn har væsentlig betydning for børnenes senere resultater i skolen viser studier foretaget i Californien.

At tale til spædbørn har væsentlig betydning for børnenes senere resultater i skolen viser studier foretaget i Californien.

At tale til spædbørn har væsentlig betydning for børnenes senere resultater i skolen viser studier foretaget i Californien.

At tale direkte til spædbørn/småbørn eller læse godnathistorier har en direkte indflydelse på hvor godt de klarer sig i skolen og muligvis også på deres muligheder senere i livet ifølge børnepsykologer som advarer mod brugen af TV og iPads som babysitter.

En serie af studier har vist at direkte verbal interaktion på daglig basis med børn så små som 18 måneder kan fremme deres uddannelsesmæssige færdigheder i 8 års alderen som vil gavne dem for livstid. Men der skal tales direkte til de små snarere end at de overhører konversation mellem voksne. Hverken at se TV eller leg med iPad viser nogen positiv effekt og kan i nogle tilfælde sætte barnet tilbage uddannelsesmæssigt fremhæver forskerne.

Videnskabeligt er sagen klar. ”At give småbørn indlæringsmuligheder under deres første leveår er ligeså vigtigt som barnets øvrige pleje” - fremhæver Professor Anne Fernald fra Standford Universitetet i Californien.

Læs mere om forskningsresultaterne i avisen The Independent.
 

AKTUELT

Hvad hjælper mod rynker?

De fleste har ikke noget imod at have lidt rynker i ansigtet, men drømmen...

Selvbruner godt eller skidt

Selvbruner, tan in a can, brun uden sol. Cremer og spray, som gør huden...

Kan man spise sig fra...

De fleste benytter sig af antivirale midler som fx zovir ved udbrud, men...

Den sidste antibiotika mur...

Som i historien med Peter og ulven, hvor ingen tager truslen alvorligt,...

Sygdomme på udenlandsrejsen

I takt med at vi rejser længere og længere væk på ferie, så stiger...