Hel frugt kan mindske risikoen for type 2 diabetes

Forfatter: Trine Brøndsted
|
Kilde: HSPS, BMJ
Dato: 3. September 2013
http://sundhedsguiden.dk/media/101/SG/nyheder/2013/diabetes2_frugt.jpg

Hvis man spiser hele stykker frugt, specielt blåbær, druer og æbler, så kan man mindske risikoen for at udvikle type 2 diabetes, det viser et nyt studie fra Harvard School of Public Health. Til gengæld øges risikoen hvis man drikker store mængder af frugtjuice. Studiet er det første, som kigger på hvordan forskellige typer af frugt påvirker risikoen for type 2 diabetes.

Hvis man spiser hele stykker frugt, specielt blåbær, druer og æbler, så kan man mindske risikoen for at udvikle type 2 diabetes, det viser et nyt studie fra Harvard School of Public Health. Til gengæld øges risikoen hvis man drikker store mængder af frugtjuice. Studiet er det første, som kigger på hvordan forskellige typer af frugt påvirker risikoen for type 2 diabetes.
 
Hvis man spiser frugt, har man mindre risiko for at udvikle type 2 diabetes, men først nu har forskere kigget på om der er forskel på hvilken type frugt man spiser, og om juice er ligeså godt som hele stykker.

- Selvom frugt bliver anbefalet til at forebygge diabetes, så har tidligere studier, vist blandede resultater når man kigger på det samlede frugtindtag. Vores resultater giver helt ny viden, som peger på, at visse typer af frugt er særligt gode til sænke risikoen for diabetes, siger Qi Sun, Professor ved  Department of Nutrition på Harvard School of Public Health

Læs også: Spis bær og hjernen ung
 

Blåbær, vindruer og æbler er godt for diabetes 2

Forskerne fandt at de personer, som spiste mindst 2 portioner frugt af vise frugttyper – specielt blåbær, vindruer og æbler –, mindskede deres risiko for at udvikle type 2 diabetes med hele 23 % i forhold til dem, som spiste mindre end 1 portion om måneden.

Omvendt viste undersøgelsen at personer, som drak 1 eller flere glas frugtjuice hver dag, øgede risikoen for at udvikle type 2 diabetes med hele 21 %. Hvis man udskiftede 3 glas juice om dagen til fordel for et stykke frugt, kunne det reducere risikoen med 7 % .
 

Glykæmisk index uden betydning for den hele frugt

Kort om Glykæmisk index

Glykæmisk index er en måde at måle på hvor hurtigt kulhydrater i madvarer påvirker blodsukkeret – som er vigtig for diabetes patienter
Forskerne kiggede på, om der var en sammenhæng mellem frugttypens glykæmiske index og hvor gavnlig frugten var til at forebygge , men de fandt ingen sammenhæng. Tilgengæld mener de, at det faktum, at frugtjuice har et højt glykæmisk inddex, kan være årsag til, at frugtjuice øger risikoen for type 2 diabetes.
 

Frugtens farve kan være årsag til mindsket risiko

Forskerne spekulerer på, om det kan være anthocyaniner, som er et naturligt farvestof i blå og røde nuancer, som er årsag til visse frugttypers mere gavnlige effekt. Tidligere forskning har vist, at anthocyaniner, som findes i bær og druer, kan mindske risikoen for hjertekarsygdomme, og måske er det også det,  som ligger bag her, men det kræver mere forskning understreger forskerne i en pressemeddelelse.
 

Store studier ligger til grund for forskning

Forskerne kiggede på data fra tre store langvarige studier i perioden 1984 -2008 med over 180.000 deltagere. De kiggede på hvor meget frugt der generelt blev spist om ugen og på fordelingen af forskellige frugt typer. Forskerne kiggede også på hvor meget og hvilke typer  af frugtjuice deltagerne drak.
 
Forskningsresultatet er offentliggjort i BMJ online