Det er aldrig for sent – motion holder ældre raske

Forfatter: Trine Brøndsted
|
Kilde: BBC, BMJ
Dato: 26. november 2013
http://sundhedsguiden.dk/media/101/SG/nyheder/2013/aeldre-motion-sund.jpg

Ældre, som begynder at motionere, når de er i 60 års alderen, har tre gange så stor sandsynlighed for at være raske og rørige otte år senere end de ældre, som ikke bevæger sig. Det viser en stor engelsk undersøgelse, som konkluderer, at det aldrig er for sent at begynde at motionere.

motion i alderdommen holder ældre sunde og raskeÆldre, som begynder at motionere, når de er i 60 års alderen, har tre gange så stor sandsynlighed for at være raske og rørige otte år senere end de ældre, som ikke bevæger sig. Det viser en stor engelsk undersøgelse, som  konkluderer, at det aldrig er for sent at begynde at motionere.
 

Motion mindsker risiko for sygdom

En engelsk undersøgelse publiceret i the British Journal of Sports viser, at selvom man ikke har motioneret hele sit liv, er der mange helbredsmæssige fordele ved at være fysisk aktiv, når man kommer op i alderen.

I studiet fulgte man 3.500 sunde mennesker omkring pensionsalderen, og konklusionen er klar, motion sænker risikoen for hjerte-kar sygdomme, slagtilfælde, diabetes, Alzheimers og depression.

Læs også: Ha det godt - effektiv styrketræning i stuen

De mennesker, som begyndte at motionere når de var i 60’erne, havde færre problemer med dagligdags gøremål som at vaske sig og tage tøj på.

-  Det vigtigste budskab med denne undersøgelse må være at blive ved med at bevæge sig, når man bliver ældre, siger Dr Mark Hamer, Department of Epidemiology and Public Health, University College London
 

Bliv ved med at være fysisk aktiv

Efter otte år, var en femtedel af deltagerne i undersøgelsen fortsat raske – det vil sige, at de ikke led af nogen alvorlige kroniske fysiske eller psykiske sygdomme.

Læs også: Sådan kan du bevæge dig mere i hverdagen

Denne gruppe bestod hovedsageligt af ældre, som altid havde motioneret og ældre, som var startet med at motionere i en sen alder.  At være fysisk aktiv var i undersøgelsen defineret som at være moderat til meget fysisk aktiv mindst en gang om ugen.

- Det er muligvis en kliche, men resultatet viser, at man skal fortsætte med at bevæge sig, ellers mister man den gavnlige effekt, men at være fysisk aktiv betyder ikke nødvendigvis, at man skal gå i et motionscenter, eller løbe en tur.  Enhver form for bevægelse tæller, f.eks havearbejde, eller at gå ud at handle, siger Dr Mark Hamer til BBC News