Yoga er godt for kroniske lændesmerter

Forfatter: Trine Brøndsted
|
Kilde: Annals of Internal Medicin
Dato: 3. november 2011
http://www.sundhedsguiden.dk/media/101/SG/nyheder/2011/yoga_rygsmerter.jpg

Hvis du har ondt i lænden, bør du dyrke yoga. Et forsøg udført af to Engelske universiteter, viser, at et 12 ugers yogaprogram for voksne med kroniske rygsmerter, gav en betydelig forbedring af ryggens funktioner end hvis man blot fik normal behandling.

Hvis du har ondt i lænden, bør du dyrke yoga. Et forsøg udført af to Engelske universiteter, viser, at et 12 ugers yogaprogram for voksne med kroniske rygsmerter, gav en betydelig forbedring af ryggens funktioner end hvis man blot fik normal behandling.
Tidligere undersøgelser har peget på, at yoga kan være en effektiv behandling for kroniske eller tilbagevendende lændesmerter.
 

Yoga dæmpede rygsmerter længe efter endt behandling

I undersøgelse, deltog 313 patienter, som alle fik udleveret et  hæfte med information om hvad man kan gøre,  ved rygsmerter. 156 modtog 12 yoga undervisnings timer over 3 måneder, 157 fortsatte med deres normale behandling
Grupperne blev undersøgt efter 3, 6 og 12 måneder og forskerne måtte k onstatere, at yogagruppen havde en markant forbedring af deres rygsfunktionalitet specielt i de første 3-6 måneder. Men også efter 12 måneder var der stadig en lilleforbedring at spore hos yougagruppen.

Læs også: 5 gode rygøvelser

Forskerne konkluderer derfor at yoga  er mild men effektiv måde for voksne med kroniske eller tilbagevendende lændesmerter, at forbedre deres tilstand.  Men noget tyder på, at man kan drage nytte af at fortsætte med at dyrke yoga, da den gavnlige effekt ikke er permanent.

Læs hele undersøgelsen her