Sådan får dit barns ryg også en god skolestart

Kilde: Gigtforeningen
Dato: 8. august 2011
http://sundhedsguiden.dk/media/101/SG/nyheder/2011/ryggen_skolestart_born.jpg

Når skolen i de følgende uger starter igen, er det ikke kun børnenes hjerner, der bliver udfordret. Det kan også være en stor udfordring for de små kroppe at klare de mange stillesiddende timer på skolebænken. Mange børn får ondt i ryggen af at sidde stille eller sidde forkert længe af gangen.

Tænk på hvor mange bøger dit barn bærer rundt på. Skån barnets ryg og tøm tasken for unødvendigt bagageNår skolen i de følgende uger starter igen, er det ikke kun børnenes hjerner, der bliver udfordret. Det kan også være en stor udfordring for de små kroppe at klare de mange stillesiddende timer på skolebænken. Mange børn får ondt i ryggen af at sidde stille eller sidde forkert længe af gangen.
- Selvom skolelærerne gerne vil have, at børnene sidder stille, er det faktisk en god idé, hvis de får lov til at bevæge sig lidt i timerne. Det fremmer koncentrationen, og så kan det være med til at forebygge, at børnene får ondt i ryggen, siger Gigtforeningens direktør Lene Witte.

- Den rigtige siddemåde er altid den næste – det er afgørende, at der er variation i den måde, dit barn sidder på i skolen. Derfor kan det være en god ting, hvis børnene med mellemrum får lov til at sidde på bordet, på træningsbolde eller med benene på bordet, og det er selvfølgelig også vigtigt, at borde og stole passer sammen i højden. Forældrene skal også tænke på, at barnet får en god og velsiddende taske med i skole, og at de ikke bærer rundt på unødig mange bøger, supplerer Lene Witte.
 

Gode ryg-råd til skole og forældre

Gigtforeningen har – i samarbejde med en reumatolog og en ergoterapeut – udarbejdet følgende råd til skoler, børn og forældre:

Det kan skolen gøre:

  1. Bordhøjde og stolehøjde skal passe ordentligt sammen.
  2. Der skal være jordforbindelse – begge fødder skal kunne nå jorden, lårene skal skråne ganske lidt nedad, og der skal være en håndsbredde mellem knæhaser og sæde.
  3. Stolen skal have en god lændestøtte – gerne med mulighed for indstilling. Stolen må også meget gerne have vippefunktion.
  4. Accepter, at barnet bevæger sig på stolen og skifter stilling.
  5. Foreslå selv, at barnet sidder på bordet. Det kan særligt hjælpe dem bagest i klassen.
  6. Hold små pauser i timerne. Kom op at stå og stræk ud.
  7. Et rigtigt godt alternativ vil være træningsbolde i stedet for stole, så der kommer variation i sidestillingen, og barnet ikke er fastlåst.
  8. Prioriter idrætstimerne – både i antal og indhold.
  9. Sørg for at der er sjove og sikre motionsredskaber til rådighed i frikvartererne.
  10. Vær opmærksom på, hvor mange skolebøger børnene får med hjem.

Det kan børn og forældre gøre:

  1. Skoletasken skal bæres på ryggen.
  2. Skoletasken skal sidde på begge skuldre, og der skal være ligevægt.
  3. Skoletasken skal desuden have maverem, der fordeler vægten mellem hofter og skuldre.
  4. Sørg for, at barnet kun har de nødvendige bøger med, så tasken ikke bliver for tung.
  5. Barnet skal ikke sidde stille, når det laver lektier, men må gerne bevæge sig på stolen og bordet.