JS er her:
Annoncering
Kontakt
Om Sundhedsguiden
 
Temaer
Test dig selv
Symptomguiden
Alle Nyheder
Find Behandler

B-vitamin et nyt våben mod Alzheimers

Forfatter:Webredaktør, Trine Brøndsted
Kilde:PLoS ONE, Telegraph
Dato:10. september 2010

   
 B-vitamin kan tilsyneladende bremse udviklingen af Alzheimers hos ældre, det viser ny undersøgelse udført af Engelske og Norske forskere
  Mest læste artikel
 
  


B-vitamin kan muligvis på sigt hjælpe
de op til 80.000 danskere, som lider
af en demens sygdom

B-vitamin kan tilsyneladende bremse udviklingen af Alzheimers hos ældre, det viser ny undersøgelse udført af Engelske og Norske forskere
 

B-vitamin halverede hjerneskrumpning

Undersøgelse viste, at store doser af B6, B12 og folinsyre, kunne halvere hastigheden af hjernes skrumpningsproces – en proces, som sættes i forbindelse med hukommelsestab og demens blandt ældre.

Vores hjerner skrumper når vi bliver ældre. Når vi fylder 60 år kan hjerne skrumpe op til 0,5 procent om året. Men hos mennesker som er diagnosticeret med MCI (mild cognitive impairment) skrumper hjernen med 1 procent og hos Alzheimers patienter med 2,5 procent om året.
 

Forsøg med klare resultater

I forsøget deltog 187 mennesker over 70 år, som alle var diagnosticeret med MCI. 168 af deltagerne deltog i hele forsøget, hvor de bl.a. Blev MRI scannet for at forskerne kunne følge hjernes skrumpningsproces. Halvdelen af deltagerne fik dagligt udleveret B-vitamin mens den anden halvdel fik udleveret placebo. 

Efter to år kunne forskerne konstatere, at gruppen, som havde modtaget b-vitamin, i gennemsnit havde sænket skrumpnings hastigheden med 30 procent og nogle patienter helt op til 53 procent.

Forskerne fandt også, at personerne med den mindste skrumpning af hjernen klarede sig bedst i kognitive test.
 

For tidligt at glæde sig

Man kender endnu ikke risikoen ved at indtage så høje doser af B-vitamin og tidligere undersøgelser tyder på, at der en sammenhæng med et højt indtag ad folinsyre og cancer

Professor Helga Refsum, fra Oslo Universitet, som er en af hovedkræfterne bag undersøgelsen siger:

- Som forsker er jeg ikke tilfreds med at der kun findes en undersøgelse, og der vil nu komme en stor debat omkring forskningsresultaterne. Men resultaterne af undersøgelsen er utrolig overbevisende og det kan være svært at argumentere imod brugen af B-vitamin.
 

Mest læste artikler:Test dig selv:

Læs også

Danmark holder den slanke linje - Nyhed 30-09-2010
Mundskyl forebygger lungebetændelse - Nyhed 29-09-2010
Epidemi af kold lungebetændelse på vej - Nyhed 27-09-2010
Intet godt alternativ til mælk - Nyhed 23-09-2010
Brystkræftgen hos mødre kan give sønner prostatakræft - Nyhed 22-09-2010
Stress kan gøre dig forkølet - Nyhed 21-09-2010
Danskerne skal screenes for diabetes - Nyhed 20-09-2010
Spinat forebygger diabetes 2 - Nyhed 17-09-2010
Mangelfuld viden om alternativ behandling - Nyhed 14-10-2010
Selv små mængder tobaksrøg skader lungerne - Nyhed 13-09-2010
B-vitamin et nyt våben mod Alzheimers - Nyhed 10-09-2010
Psoriasis-patienter kan se frem til bedre behandling - Nyhed 09-09-2010
Flere svenske børn har fået narkolepsi - Nyhed 08-09-2010
Ingen sympati for lungekræftpatienter - Nyhed 07-09-2010
Ældre er blevet sundere - Nyhed 06-09-2010
En gåtur om dagen sænker risikoen for kræft - Nyhed 02-09-2010
Lægemiddelstyrrelsen maner til besindighed - Nyhed 01-09-2010






Temaer

 
Oplysninger på Sundhedsguiden må ikke erstatte kompetent og professionel rådgivning af egen læge eller behandler.
Diagnostisering og fastlæggelse af behandling må ikke foretages udelukkende udfra oplysninger på dette site. 
Læs Sundhedsguidens Mission og Forbehold -  Hjem -  Kontakt   

 
© Copyright 1999 - 2012 - www.sundhedsguiden.dk