JS er her:
Javascript:
Annoncering
Kontakt
Om Sundhedsguiden
 
Temaer
Test dig selv
Symptomguiden
Alle Nyheder
Find Behandler

Sund kost øger chancen for at overleve kræft i æggestokkene

Forfatter:
Kilde:Kræftens Bekæmpelse
Dato:11. marts 2010

   
 En ny amerikansk undersøgelse af kvinder med kræft i æggestokkene har vist, at flere grønsager, mere fuldkorn og mindre rødt og forarbejdet kød mindsker risikoen for at dø af sygdommen.
  Mest læste artikel
 
  


Sund kost kan ikke kun forebygge
sygdomme, den kan også forlænge
vores liv, når vi bliver syge

En ny amerikansk undersøgelse af kvinder med kræft i æggestokkene har vist, at flere grønsager, mere fuldkorn og mindre rødt og forarbejdet kød mindsker risikoen for at dø af sygdommen. Undersøgelsen er en af de første indenfor emnet, men meget mere forskning er på vej.
 

Forskning med fokus på kost og behandling

Når det handler om kost og kræft, er de fleste forskningskræfter hidtil gået på at afdække, om man kan forebygge kræft ved at spise mere eller mindre af forskellige fødevarer. Langt færre studier har undersøgt, om kosten har betydning for chancen for at overleve sygdommen.

En ny amerikansk undersøgelse, der er offentliggjort i Journal of the American Dietetic Association af 351 kvinder med kræft i æggestokkene, tyder på, at det har en betydning.
 

Frugt, grønt og fuldkorn gav mindre risiko for at dø

Kvinderne er efter diagnosen blevet bedt om at beskrive deres kostvaner tre – fem år før, de blev syge. Derefter har forskerne fulgt kvinderne i op til ti år.

- Det viste sig, at risikoen for at dø var højere for de kvinder, der spiste færrest grønsager, frugt og fuldkorn i forhold til dem, der spiste mere. Der sås også en højere risiko for at dø blandt dem, der spiste mest forarbejdet kød og kød fra firbenede dyr, i forhold til dem, der spiste mindst, siger Cand. scient., ph.d, Anja Olsen, Kræftens Bekæmpelse.

Cirka ti år efter diagnosen var 57 procent af de kvinder, der spiste færrest grønsager, i live. 68 procent af dem, der spiste flest grønsager, var stadig i live.

Mest læste artikler:Test dig selv:

Læs også

Campylobacter er den hyppigste årsag til tarminfektion - Nyhed 29-03-2010
Uvidenhed ødelægger livet for maniodepressive patienter - Nyhed 26-03-2010
Screening for brystkræft har ingen effekt - Nyhed 25-03-2010
Mange unge bruger kosttilskud - Nyhed 23-03-2010
Søvnløse må klare sig selv - Nyhed 22-03-2010
Børn af skizofrene bliver psykisk syge - Nyhed 18-03-2010
Børn risikerer allergi - Nyhed-17-03-2010
Fortsat fald i forbruget af sove og angstdæmpende lægemidler benzodiazepiner - Nyhed 16-03-2010
Testosteronmangel øger dødelighed hos mænd - Nyhed 12-03-2010
Sund kost øger chancen for at overleve kræft i æggestokkene - Nyhed 11-03-2010
Hypnose forbedrer hjerneskadedes livskvalitet - Nyhed 09-03-2010
D-vitamin er immunforsvarets batteri -Nyhed- 08-03-2010
Husk vaccination mod HPV-virus - Nyhed 03-03-2010
Rygestop øger chancen for at overleve lungekræft - Nyhed 02-03-2010
Frit slag for smøger i skoletiden - Nyhed 01-03-2010






Temaer

 
Oplysninger på Sundhedsguiden må ikke erstatte kompetent og professionel rådgivning af egen læge eller behandler.
Diagnostisering og fastlæggelse af behandling må ikke foretages udelukkende udfra oplysninger på dette site. 
Læs Sundhedsguidens Mission og Forbehold -  Hjem -  Kontakt   

 
© Copyright 1999 - 2012 - www.sundhedsguiden.dk