JS er her:
Javascript:
Annoncering
Kontakt
Om Sundhedsguiden
 
Temaer
Test dig selv
Symptomguiden
Alle Nyheder
Find Behandler

D-vitamin beskytter mod tyktarmskræft

Forfatter:Webredaktør, Trine Brøndsted
Kilde:Vitalrådet
Dato:28. januar 2010

   
 De fleste danskere får for lidt D-vitamin, det kan betyde øget risiko for tyktarmskræftEt kæmpestort europæisk studie bekræfter nu, at D-vitamin kan sænke risikoen for tyktarmskræft med 40%
  Mest læste artikel
 
  

De fleste danskere får for lidt D-vitamin, det kan betyde øget risiko for tyktarmskræft
De fleste danskere får for lidt
D-vitamin, det kan betyde øget
risiko for tyktarmskræft

Et kæmpestort europæisk studie bekræfter nu, at D-vitamin kan sænke risikoen for tyktarmskræft med 40%.Speciallægerne Niels Hertz og Claus Hancke fra Vitalrådet, opfordrer til at man spiser ekstra D-vitamin
 

Risiko for tyktarmskræft

British Medical Journal offentliggjorde for et par dage siden verdens største undersøgelse nogen sinde af sammenhængen mellem kost og helbred, det såkaldte EPIC-studie . Et af resultaterne i undersøgelsen viser at de mennesker som havde de lavest værdier af  D-vitamin i blodet havde væsentligt højere risiko for at få tyktarmskræft.
 

D-vitamin vores ven i nøden

Vores vigtigste kilde til D-vitamin er solen. Vi kan også få D-vitamin ved at spise fisk, og selv om nye tal fra DTU fødevare instituttet viser at voksne er blevet bedre til at spise fisk, viser DTU’s undersøgelse at vi mangler D-vitamin. Speciallægerne Niels Hertz og Claus Hancke fra Vitalrådet, opfordrer til at man spiser ekstra D-vitamin

- D-vitamin får vi jo først og fremmest fra Solen, og en lille smule fra kosten. Danskere er ikke de flinkeste fiskespisere, og meget af den fisk, vi spiser er farmede og indeholder derfor ikke de fedtsyrer og andre stoffer, vi tror, de indeholder. Sig er de og fortsætter

- Man jo også bare snuppe en D-vitamin kapsel som tilskud. Det er måske lidt nemmere, og det kan man gøre hele året. Dosis er noget omdiskuteret og bør ideelt set måles i en blodprøve, men de fleste seriøse forskere ligger mellem 2.000 og 4.000 IE svarende til 50-100 mikrogram dagligt.
 

Unik undersøgelse af raske mennesker

Mere end en halv million primært raske mennesker fra ti europæiske lande har været nøje undersøgt og fulgt igennem 10 år af forskere fra hele Europa.
Deltagerne har udfyldt detaljerede kostskemaer, og de er blevet kontrolleret med blodprøver for at kortlægge deres ernæringstilstand. Ifølge Speciallæge Niels Hertz  og Speciallæge Claus Hancke fra  Vitalrådet er denne undersøgelse unik

- I modsætning til mange andre studier udmærker dette sig ved at være prospektivt. Altså fremadskuende fra starttidspunktet, hvor man tager udgangspunkt i en gruppe raske mennesker. Det udmærker sig også ved at være fra så mange forskellige lande, kulturer og - ikke mindst – madkulturer skriver de i deres nyhedsbrev fra Vitalrådet
 

Ny ADT på D-vitamin

Speciallægerne Niels Hertz og Claus Hancke opfordrer til, at man på baggrund af denn omfattende undersøgelse ændrer den anbefalet  daglig dosis (ADT) på d-vitamin.

- EPIC-studiet er ikke et hvilket som helst studie. Det har stor validitet og bør rykke ved de kritisable ADT-grænser, vi har i dag, opfordrer de to læger.

Mest læste artikler:Test dig selv:

Læs også

D-vitamin beskytter mod tyktarmskræft - Nyhed 28-01-2010
Både plusser og minusser i danskernes kostvaner- Nyhed 26-01-2010
Dagligdagens dufte gør 17.000 danskere syge - Nyhed 25-01-2010
Nyt sklerosemiddel vil forbedre behandlingen af sklerose - Nyhed 22-01-2010
Dit blodsukker er genetisk bestemt - Nyhed 20-01-2010
Rå lakseolie kan øge risikoen for sygdomme - Nyhed-19-01-2010
Hvert femte barn får børneeksem - Nyhed 18-01-2010
Danske hjerner forsømmes - Nyhed-15-01-2010
Lungekræft i tidligt stadium kan helbredes - Nyhed-14-01-2010
Forkammerflimmer kan være arveligt - Nyhed 13-01-2010
Hygiejnekampagne målrettet unge - Nyhed-12-01-2010
Ny behandling af metastatisk blærekræft - Nyhed 11-01-2010
Blodprøve kan afsløre depression - Nyhed-08-01-2010
Fødevarestyrelsen advarer mod farlig soyadrik - Nyhed-07-01-2010
Hjemmegående kvinder lever kortere tid - Nyhed 06-01-2010
Fødested påvirker testikelkræft - Nyhed 05-01-2010
Danske kvinder taber kampen mod overvægt - Nyhed 04-01-2010






Temaer

 
Oplysninger på Sundhedsguiden må ikke erstatte kompetent og professionel rådgivning af egen læge eller behandler.
Diagnostisering og fastlæggelse af behandling må ikke foretages udelukkende udfra oplysninger på dette site. 
Læs Sundhedsguidens Mission og Forbehold -  Hjem -  Kontakt   

 
© Copyright 1999 - 2012 - www.sundhedsguiden.dk