JS er her:
Javascript:
Annoncering
Kontakt
Om Sundhedsguiden
 
Temaer
Test dig selv
Symptomguiden
Alle Nyheder
Find Behandler

Frugt og grønt beskytter ikke mod kræft

Forfatter:Webredaktør, Trine Brøndsted
Kilde:Videnskab.dk
Dato:08. april 2010

   
 Hvis du tror, at du mindsker din risiko for at få kræft ved at spise godt med frugt og grønt, kan du godt tro om igen. Når det gælder kræft, er den positive effekt af at indtage meget frugt og grønt nemlig yderst beskeden
  Mest læste artikel
 
  


En ny undersøgelse viser at frugt og
grønt kun har en lille effekt overfor
kræft

Hvis du tror, at du mindsker din risiko for at få kræft ved at spise godt med frugt og grønt, kan du godt tro om igen. Når det gælder kræft, er den positive effekt af at indtage meget frugt og grønt nemlig yderst beskeden, det skriver Videnskab.dk
 

Stor europæisk undersøgelse

I en ny stor undersøgelse, har forskere fulgt 478.478 europæere gennem næsten ni år. 30.604 af personerne i undersøgelsen fik konstateret kræft, men det var altså ikke fordi, de havde forsømt at spise frugter og grøntsager.

- Det er ikke sådan, at du nedbringer din kræftrisiko markant ved at spise frugt og grønt, fortæller overlæge Anne Tjønneland, der er afdelingsleder i Kræftens Bekæmpelse og medforfatter på den nye undersøgelse til Videnskab.dk.
 

Nye tal viser ganske lille effekt

Forskerne har i den nye undersøgelse fundet ud af, at et højt indtag af frugt og grønt tilsyneladende mindsker risikoen for at få kræft en smule, men effekten er ganske lille.Undersøgelsen er netop publiceret i det videnskabelige tidsskrift "Journal of the National Cancer Institute".
 

Frugt og grønt er stadigt godt

Det skal ikke forstås sådan, at frugt og grønt ikke er sundt, for det er det stadig.

- Vi vil rigtig gerne have, at folk spiser frugt og grønt. Det er bare ikke det mirakelmiddel mod kræftsygdomme, som vi troede for 15 år siden, siger Anne Tjønneland og fortsætter 

- Hvis du spiser frugt og grønt, har du ikke så nemt ved at blive overvægtig. Og det at være overvægtig er en af de absolut vigtigste risikofaktorer - ikke kun i forhold til hjerte-kar-sygdomme og diabetes, men også når det gælder kræftsygdomme, forklarer hun til Videnskab.dk
 

Mest læste artikler:Test dig selv:

Læs også

Ældre lever sundere og længere - Nyhed 29-04-2010
Socialt udsatte har et stort forbrug af sundhedsvæsenet - Nyhed 28-04-2010
D-vitaminmangel kan give psykisk sygdom - Nyhed 27-04-2010
Tjekliste redder liv på sygehus - Nyhed 26-04-2010
Sådan forebygger og behandler du håndeksem - Nyhed 23-04-2010
Unge starter tidligere med tobakken - Nyhed 22-04-2010
140.000 danskere afhængig af alkohol - Nyhed-21-04-2010
Senfølger efter kræft skal tages alvorligt - Nyhed 20-04-2010
Stadig færre fødes med Downs syndrom - Nyhed 16-04-2010
Astma er for det meste mors skyld - Nyhed 15-04-2010
Kur mod hudkræft - Nyhed 14-04-2010
Kun hver tiende dansker er organdonor - Nyhed 13-04-2010
For få børn får MFR vaccination - Nyhed 09-04-2010
Frugt og grønt beskytter ikke mod kræft - Nyhed 08-03-2010
Fødevarestyrelsen sætter fokus på børn og energidrikke - Nyhed 07-04-2010
Sammenhæng mellem astma og D- vitamin - Nyhed 06-04-2010






Temaer

 
Oplysninger på Sundhedsguiden må ikke erstatte kompetent og professionel rådgivning af egen læge eller behandler.
Diagnostisering og fastlæggelse af behandling må ikke foretages udelukkende udfra oplysninger på dette site. 
Læs Sundhedsguidens Mission og Forbehold -  Hjem -  Kontakt   

 
© Copyright 1999 - 2012 - www.sundhedsguiden.dk