
Stor britisk undersøgelse viser, at
kost uden kød sænker risikoen for
blære-, blod- og mavekræft
Nyt stort britiske studie peger på, at kødløs kost er et godt værn mod flere slemme
kræftformer - men ikke alle, det skriver fpn.dk
Mennesker, der undgå kød i kosten er mindre udsatte for flere potentielt dødelige
kræftformer, bl.a.
blærekræft,
blodkræft og
mavekræft. Det er konklusionen af et meget stort og omfattende studie blandt 61.566 briter mellem 20 og 89 år.
Studiet er offentliggjort i lægetidsskriftet British Journal of Cancer og er i denne uge citeret af bl.a. BBC News og Daily Mail.
Ifølge professor Tim Key og kolleger fra Cancer Research UK ved University of Oxford, viser det store studie, at vegetarer overordnet har 12 pct. mindre risiko for at blive ramt af en kræftsygdom end kødspiserne.