JS er her:
Javascript:
Annoncering
Kontakt
Om Sundhedsguiden
 
Temaer
Test dig selv
Symptomguiden
Alle Nyheder
Find Behandler

Kejsersnit ændrer spædbarnets DNA

Forfatter:
Kilde:Forskning.no
Dato:01. juli 2009

   
 Svenske forskere tror de har fundet DNA-forandringer, som kan forklare hvorfor børn, som er forløst ved kejsersnit har højere risiko for at få sygdomme som astma, kræft og diabetes.
  Mest læste artikel
 
  


Kejsersnit påvirker barnet arvemasse

Svenske forskere tror de har fundet DNA-forandringer,  som kan forklare hvorfor børn, som er forløst ved kejsersnit har højere risiko for at få sygdomme som astma, kræft og diabetes.
 

Forskel i de hvide blodlegmer

De hvide blodlegemers arvemasse børn som er født ved kejsersnit er ikke ens med børn som er født vaginalt skriver Svenska Dagbladet.

Forskerne ved Karolinska Institutet i Solna har studeret de hvide blodlegmer i navlestrenge hos kejsersnit forløste børn og har fundet  forandringer i arvemassen.
 

Sund stress under fødslen gavner barnet

I de første par dage efter fødselen  kunne forskerne observere forskelle i programmeringen af DNA på børn født vaginalt og børn født ved kejsersnit .

En forklaring på forskellen i programmering kan være at de kejsnitforløste børn ikke gennomgår det samme gradvist oppbyggede stres, som børn oplever ved almindelig forløsning.

Denne stress er god og har et formål. Det åbner barnets alarmsystem fuldstændigt  under forløsningen. Samtidig lukkes visse gener i DNA'en mens andre åbnes. Ved kejsersnitt er barnet helt uforberedt og stressen kommer helt pludselig.

– Vi synes det er en banebrydende opdagelse at kejsersnit kan påvirke arvemassen. Tidligere har man kun talt om korttidsrisikoen for moderen og barnet, siger professor og børnelæge Mikael Norman, som deltager i forskningen.
 

Antallet af kejsernit stiger

Baggrunden for forskningen er en debat i Sverige om kejsesnits påvirker barnet helbred og det faktum at andelen af kejsersnit er steget kraftig siden 70’erne i Sverige, fra 5 procent til 17,5 procent.

Mest læste artikler:Test dig selv:

Læs også

Solcreme giver ikke D-vitaminmangel - Nyhed 16-07-2009
Stærke patienter får mest hjælp - Nyhed 15-07-2009
Solen helbreder hudkræft - Nyhed 14-07-2009
Halvdelen af befolkningen lider af dårlig ånde - Nyhed 13-07-2009
Færre kalorier giver længere liv - Nyhed 10-07-2009
Sommeren kan ødelægge din hørelse - Nyhed 09-07-2009
Livet med psoriasis-en fotoudstilling i verdensklasse- Nyhed 08-07-2009
Danskere storforbrugere af kosttilskud - Nyhed 07-07-2009
Kost uden kød giver mindre kræft - Nyhed 06-07-2009
Sex hver dag er godt for sædkvalitet - Nyhed 03-07-2009
Hyben godt for leddegigtpatienter - Nyhed 02-07-2009
Kejsersnit ændrer spædbarnets DNA - Nyhed 01-07-2009






Temaer

 
Oplysninger på Sundhedsguiden må ikke erstatte kompetent og professionel rådgivning af egen læge eller behandler.
Diagnostisering og fastlæggelse af behandling må ikke foretages udelukkende udfra oplysninger på dette site. 
Læs Sundhedsguidens Mission og Forbehold -  Hjem -  Kontakt   

 
© Copyright 1999 - 2012 - www.sundhedsguiden.dk